fallback

Електрическите Ferrari ще използват идея на Tesla

Ракетите със сгъстен въздух ще осигурят въртящ момент от 5000 Нм

През 2020 г. Илон Мъск изненада всички, като обяви, че Tesla Roadster (на първата снимка) ще бъде оборудван с ракети със сгъстен въздух отзад. Идеята явно е била обсъждана в американския производител на електромобили, защото той е регистрирал собствен патент за тази технология. И явно не е бил единственият.

Ferrari също разработва подобен механизъм за своите електрически превозни средства. Италианците са патентовали технологията още през 2019 г., като в документа се описва система, колкото сложна, толкова и наистина ефективна за подобряване на ускорението (и не само) на автомобила.

На практика колата ще бъде оборудвана с няколко ракети със сгъстен въздух. Всички те са разположени под каросерията и имат пет дюзи с различни размери. Тези ракети, регулируеми в различни посоки, биха могли да изхвърлят сгъстен въздух при много високо налягане за няколко секунди (в патента се посочват стойности между 700 и 900 бара) и по този начин да върнат допълнителен въртящ момент от 5000 Нм.

Въздухът ще се събира в специален резервоар и целият механизъм ще се задвижва от електрически двигатели, като ще се управляват от команда в пилотската кабина. Като алтернатива патентът говори за външна система за зареждане с гориво, която обаче би ограничила общата ефективност.

Инженерите на Ferrari изчисляват, че цялата система ще добави само 40-45 кг към теглото на колата и че ползите няма да бъдат само тези от по-голямо ускорение или спиране. Сред очакваните предимства са също по-ниско аеродинамично съпротивление и създаване на „ефект на Вентури”, като този, който се среща при състезателни автомобили, оборудвани със заден вентилатор (например Gordon Murray T.50 или Brabham Formula 1, използван през 1978 г.).

Трябва да се отбележи, че самата регистрация на патента не означава, че Ferrari ще включи това решение в следващите си автомобили. Възможно е италианците да заложат и на нещо различно по пътя към електрификация.

fallback
  • #5
    Sameman ( преди 1 година )
    Батко пиши им! Със сигурност инженерите им не са помислили за този аспект от нещата, вероятно ще те вземат минимум като консултант за бъдещите им проекти!
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Петърчо, намаляването на скоростта също е ускорение, а реактивната сила не е въртящ момент! Завърши го това училище и стига писа глупости!
  • #3
    До долния ( преди 1 година )
    Е именно де. Вентилаторите служат за да притиснат гумите към пътя, но в случая това става от теглото на електромобила. И точно заради това тегло, въпреки доброто сцепление, силите които понасят гумите заради центробежните сили от теглото и едни странични дюзи със сгъстен въздух, които да противодействат на тези сили, едновременно държат автомобила стабилен в завой, без да претоварват гумите и сцеплението почти няма значение както при завой, така и при ускорение и спиране.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Вентилатора от долу се използва не за да не се преобърне колата, а за по-добро сцепление и намаляне на приплъзването в завои.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Това с вентилатора, който засмуква автомобила към асфалта е малко безсмислено при електромобил, който и без това си е достатъчно тежък, а в центъра на тежестта е изключително ниско и рискът от преобръщане е от минимален до невъзможен. Виж бутилките със сгъстен въздух и ракетните двигатели със сгъстен въздух имат огромен смисъл за бързо ускорение и спиране и особено за стабилизиране на автомобила в завой, за да не се разчита само на сцеплението на гумите, и да се претоварват от високото тегло.
fallback
Последни