Електрически автомобили, които могат да захранват малки електрически уреди или дори цели домове, вече не е нещо ново за автомобилната индустрия. Нова технология обаче отива още по-далеч, като тя ще позволява колите на ток да управляват асансьори на небостъргачи в случая на прекъсване на електричеството.
Новата система е съвместна разработка на Nissan и Hitachi, като е предназначена да поддържа асансьорите, работещи дори в случай на прекъсване на захранването. Това ще става благодарение на енергията, взета от батериите на електрическите автомобили.
В момента няма много автомобили, оборудвани с двупосочно зареждане - технология Vehicle to X, която позволява на превозните средства да се превърнат в източник на енергия. Hyundai го предлага на Ioniq 5 и Ioniq 6, Kia на EV6, а Ford го - на F-150 Lightning. Други производители също работят в тази посока, като един от тях е Nissan (съответно и свързаният с него Renault).
Идеята на двете компании е новата технология да отговоря на реални нужди. По време на земетресения, които често се случват в Япония, сградите често остават на тъмно, без електричество. Nissan и Hitachi, с техния пилотен проект, твърдят, че могат да поддържат асансьор с 9 души да работи на ниска скорост в продължение на 10 часа, като черпи енергия от батерията от Sakura. Това е изцяло електрическа кей-кар, произведена от Nissan за вътрешния пазар.
Системата V2X използва стандарта за зареждане CHAdeMO, като това ще позволи да се черпи енергия от още по-големи електрически превозни средства Nissan в бъдеще, като например Ariya, който се продава с този вид контакт в Япония.
„Системата е доказала, че работи добре. Сега се надяваме, че тази технология ще бъде инсталирана в жилищни сгради. Можем да започнем много скоро, дори в началото на следващата финансова година – през април“, заяви Тацунори Такахаши, директор за управление на домашен бизнес в Hitachi Building Systems.