fallback

Как да спирате ефективно, ако колата ви няма ABS

Превозни средства без тази технология все още се срещат по пътищата

Тези, които карат автомобили с модерни системи за активна безопасност, винаги могат да разчитат на електронните асистенти в трудни ситуации. Но какво да кажем за онези, които ги нямат? А у нас такива коли все оше се движат по пътищата. Не е изключено и ABS-ът да спре да работи. Разказваме ми как правилно да спирате с такива коли, за да не попаднете в инцидент.

Превозните средства, които не са оборудвани с ABS, са изложени на много висок риск от злополука при спиране, докато са в потока от модерни превозни средства. И всичко това, защото с ABS автомобилите, дори под контрола на неопитни шофьори, забавят много добре, като същевременно запазват управляемостта. Ако няма антиблокираща система, тогава всяко активно спиране може да доведе до блокиране на колелата, в резултат на което динамиката на спиране рязко ще се влоши. Колата ще спре да реагира на волана, което също ще увеличи опасността.

И ако колата е с ръчна скоростна кутия, тогава има риск двигателя да изгасне и колата да се превърне в неуправляем снаряд. Какво да правим ? Има прости начини за забавяне на такива автомобили. Например т.нар. импулсно спиране, когато водачът започне да нанася бързи и силни удари върху педала на спирачката, симулирайки работата на едноканална ABS система. В този случай честотата на ударите трябва да бъде около 4 пъти в секунда. Това означава, че десният крак трябва да работи върху педала на спирачките със задължителното отделяне на петата от пода.

За ефективно спиране използваме бедрените мускули с напрегнат глезен. И тук, за разлика от колите с ABS, не трябва да има компромиси. При напълно натиснат педал на спирачката колянната става трябва трябва да е под ъгъл от 120 градуса, което ще улесни развиването на необходимото усилие. Между другото, четири натискания на педала в секунда е много висока честота, която дори не всички професионални състезатели могат да постигнат. Но е възможно.

Можем да използваме и други начини за спиране. При липса на ABS можете да използвате спиране на ръба на блокиране на колелата. Вярно е, че този метод изисква водачът да има по-напреднали умения по отношение на разбирането какво се случва с колелата. Все пак вече нямаме електронен асистент. Освен това, в случай на спиране на ръба на блокиране, трябва да се помни, че докато колата се забавя, трябва леко да намалим усилието върху педалите, тъй като количеството кинетична енергия, което колата има, намалява.

При ръчна скоростна кутия ситуацията се усложнява още повече от факта, че с падането на оборотите ще се принудите да превключите на по-ниски предавки, за да не изгасите двигателя. Ако направите това с известно предварение, тогава колата също ще забави използвайки т.нар. моторна спирачка. Въпреки че в случай на нисък коефициент на триене това не е толкова ефективно. Но ако не владеете перфектно този метод, по-добре е да прибегнете до първия - импулсния.

Във всеки случай, по време на активно или аварийно спиране, собственикът на автомобил без ABS практически скача върху спирачния педал многократно, през целия спирачен път, предизвиквайки недоумение сред другите и изненада, но не им обръщайте внимание. Основното е да спрете възможно най-ефективно, а всичко останало е дреболия. Накратко, опростените автомобили без ABS изискват повече професионализъм и концентрация от своите собственици. Особено през зимата. 

fallback
  • #7
    До 5 ( преди 1 година )
    Това, което твърдиш не отговаря на истината. Все още има хора, които не са от малциствата и имат коли от времето на соца или такива, които са от началото на 90-те год. на миналия век, когато АБС не беше така разпространен сред масовите автомобили. Ако живееш в София или друг голям град, вероятно там няма , но по селата и юалките графчета, където хората са с по-малки възможности има такива коли. А да ти казвам ли, че повечето камиони, които се движат у нас са без тази система, както и автобусите.
  • #6
    до #4 ( преди 1 година )
    Забранена е, защото сайта е управляван от такива и се плашат от думата. Абсолютни амбреажи са! Факт! Също така много други думи са филтрирани и цензурирани, които не са обидни или с двойно значение. Сайта е либерастко-соросоиден и българският език се осакатява умишлено в ползването му при коментар. Да не говорим, че няма нито една статия, която да е грамотно написана. Срам и позор.
  • #5
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    Автомобили без АБС карат все още само едни малцинства, които едва ли могат да четат..... Изключвам олдтаймерите.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Как може думата "п-е-д-а-л", да е цензурирана в сайт за автомобили.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако чакаш да ти блокират колелетата, значи изобщо не можеш да спираш правилно. Всичко е до опит и тренировки, за да можеш да усетиш момента преди блокажа, за да отпуснеш леко и пак да натиснеш. Това трябва да става с голяма бързина обаче. И между другото сигурно много хора не знаят, но на хлъзгави участъци колите без АБС и човек с опит спират по-добре от коли с АБС. Чисто и просто системата непрекъснато се намесва и ти увеличава спирачния път, защото не успява да спре колата.
  • #2
    Продължение ( преди 1 година )
    Но ако чакате да се случи опасност за да тренирате това, вече може да е късно. Затова най-добрия вариант е като завали сняг и или замръзне, да намерите широко място без препятствия - да речем празен паркинг и да тествате тези неща спокойно. Така се създават рефлекси и мускулна памет и при нужда ще направите всичко това автоматично без дори да го мислите. Лично на мен много пъти това ме е спасявало от катастрофи и вероятно ми е спасявало и живота, защото дори не помня как съм действал.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Добре че знам точно какво иска да ми каже автора на статията, иначе нямаше да мога да го разбера от самата статия.Единственото което трябва да запомните е, че като чуете гумите да свирят и спрете да усещате спирането защото автомобила вече се хлъзга, да отпуснете *** спирачките и отново да го натиснете докато усетите, че автомобила отново спира. Ако сте с ръчна скоростна кутия, също така може да свалите една-две предавки надолу и ПЛАВНО да отпускате съединителя като пак е до усет.
fallback
Последни