Американската компания Ford е готова да намали зависимостта си от технологията на германската Volkswagen за следващото си поколение електрически автомобили в Европа, разплитайки основна част от алианса, сформиран между конкурентните автомобилни производители преди две години, съобщи Financial Times.
Ford се готви да пусне на пазара две превозни средства тази година и през 2024 г., които използват електрическата MEB платформа на VW, която включва сглобяване на батерии от VW в завода на Ford в Кьолн. Но от средата на десетилетието Ford очаква да пусне автомобили, които използват собствена платформа, която се проектира в САЩ, каза Мартин Сандър, ръководител на електрическите превозни средства в Европа.
Новата платформа няма никаква интеграция с VW, тя е много гъвкава, много способна - заяви Сандър. - Проучваме всякакви възможности докъде можем да стигнем и какви сегменти можем да покрием.“
Той добавя, че не е взето „окончателно решение“ за бъдещето на сътрудничеството с VW за електрическите автомобили, като каза, че Ford е „отворен“ за изграждане на бъдещи превозни средства на нови системи, независимо дали от VW или друга компания.
Гигантите сформираха съюз през 2020 г., за да обединят усилията си в областта на електрическите автомобили, технологиите за автономни управление и търговските превозни средства. Това бе едно от няколкото партньорства в индустрията, в които големи автомобилни коцерни се обединяват поради нарастващите разходи.
VW и Ford наскоро спряха съвместната си работа по автономните автомобили след закриването на бизнеса с изкуствен интелект Argo, въпреки че партньорите все още работят в тясно сътрудничество по търговски превозни средства за Европа.
Американската компания все още ще произвежда следващия ван за доставка заедно с VW, както и следващия си пикап и бъдещ електрически ван. Ford променя бизнеса си в Европа и позиционира марката да продава по-малко видове превозни средства. Компанията се надява техните продукти да бъдат по-отличителни, тъй като пазарът се насища с все по-неразличими електрически превозни средства. Наскоро обяви постепенното спиране на Fiesta, но няма планове да я замени с версия на батерии в обозримо бъдеще.
„В момента не разглеждаме превозни средства от начално ниво“, каза Сандър, въпреки че това е нещо, към което компанията е отворена в бъдеще, ако разходите за батерии спаднат достатъчно. Той каза, че това зависи от „цялостната осъществимост на автомобила от начално ниво да работи финансово“ и добави: „Знаем, че имаме голяма клиентска база.“
През 2021 г. Ford раздели компанията си на три звена - електрически превозни средства, модели двигатели и услуги за търговски превозни средства, за да помогне на своите екипи да работят по по-фокусиран начин в идващата ера на електрически превозни средства.
Сандър каза, че Ford очаква да реализира печалба в Европа при електромобилите през 2025 г., което е в съответствие с прогнозите на индустрията, че високите разходи и относително ниските продажби ще попречат на рентабилността в краткосрочен план. Компанията също така ще прехвърли нарастващите цени на батериите в своите модели, добави той.
Ford може също така да изтегли от продажба бензинови или хибридни модели преди крайния срок за прекратяване на продажбите на двигатели през 2030 г., ако търсенето се е прехвърлило към електрическите модели по-бързо от очакваното.
„Поддържаме ги работещи, докато нашите клиенти ги искат - каза той. - Ако през 2028 г. видим, че няма търсене на продукти (двигатели с вътрешно горене), тогава може би ще се корегираме. Но в момента нашият план е да поддържаме Puma и Kuga да работят до 2029 г., 2030 г.
Сандър казва още, че стандартът Euro 7 ще бъде „драматичен за цялата индустрия“, ако бъде въведен през 2025 г., а не по-късно през десетилетието, и ще принуди Ford вероятно да прекрати производството на някои автомобили с двигатели с вътрешно горене по-рано.