Повечето интересни автомобили имат колоритна история за това как са се появили и Fiat Eden Roc не прави изключение. В средата на 50-те години на миналия век на легендарния Джани Аниели - основният акционер във Fiat и една от най-влиятелните личности в историята на автомобилната индустрия, му хрумва идея да притежава стилно превозно средство за транспортиране на гостите от главната къща на имението си в Ница до плажа.
Разработката на машината е извършена от студиото Pininfarina. Специалистите от прочутото студио взимат корпуса на Multipla, премахват всичко излишно и подсилват там, където е необходимо.
И създават външен вид, който не оставя никого безразличен – нито автомобилисти, нито яхтсмени. Кантовете и броните, между другото, са дървени, което предизвиква още повече асоциации с яхта.
Fiat Eden Roc се появява, защото Джани Аниели иска да има малка, красива и уникална кола за кратки пътувания от вилата си до брега. Един вид плажна кола. Ето защо темата за яхтата е ясно изразена в дизайна. Изключителна изработка и запазената марка на Pininfarina, това наистина е шедьовър – красавицата на Аниели.
Със своята предна позиция за шофиране, открита каросерия, липса на врати и ниско разположено предно стъкло, Eden Roc излъчва причудливост от всеки ъгъл.
Може би най-отличителната черта е обвиващата се задна седалка, изградена от извити ламели от тиково дърво. Този прекрасен морски елемент на дизайна е допълнен отвън от непрекъсната, обкръжаваща линия и брони, изработени от махагон.
Fiat Eden Roc е редкият случай, когато автомобил, изработен по поръчка, е представен на автомобилно изложение - в Париж през 1956 г. Казват, че самият Аниели е искал да покаже на целия свят колата, която има само той.
Създаването на втори екземпляр по принцип не е планирано, но петролният магнат Уилям Дохени много хареса колата. Срахотна за шофиране от къщата до пристана на езерото, помисля си той, но се оказва, че има неща на света, които дори петролен магнат не може да купи.
Осъзнавайки, че Аниели никога няма да продаде своя Eden Roc, Дохени го моли да направи поне копие и италианецът се съгласява. Така се появява втора кола. Има слухове и за трети екземпляр, уж построен за Хенри Форд II – внук на основателя на корпорацията Ford, но се смятат за спекулация.
Този, втори реставриран автомобил, е продаден на търг през 2015 г. за сериозна сума - $660 000! Иначе едно от най-причудливите творения на Pininfarina, правено по поръчка, не впечатлява с технически данни.
Има редови 4-цилиндров двигател с обем 962 куб. см с карбуратор Weber, мощността е 50 к.с., колелата са с барабанни спирачки, окачването е със спирални пружини със стабилизиращи щанги.