fallback

Най-евтините нови коли в България през 2023

Dacia вече не е най-достъпната марка у нас. Моделите са поскъпнали средно с по 2745 лева само за 12 месеца

Думата "евтини" в заглавието на тази статия започва да придобива малко подигравателен характер: драматичното поскъпване на новите автомобили в България продължава с пълна сила и през 2022 година. Традиционната годишна справка на Automedia.bg показва, че 25-те най-достъпни нови коли на нашия пазар са средно с по 2745 лева по-скъпи днес, отколкото са били през декември 2021. И с цели 7180 лева по-скъпи, отколкото в края на 2019 година.              Dacia Spring e най-евтиният електромобил на българския пазар (ако не броим Citroen Ami). Но и при нея цената се промени драстично - от 33 500 лева в края на 2021 до 41 100 лева към днешна дата                    Самото понятие "достъпен автомобил" вече придобива нов смисъл. Ако в края на 2018 година в класацията ни имаше цели 12 автомобила под 20,000 лева, през 2020 те вече бяха само 4, а днес няма нито един. Колите със стартова цена под 25,000 лева бяха 20 през 2019, 8 през 2021 и едва 3 - в момента. При това в Топ 25 вече са останали само малки градски модели от А- и В-сегмента, с две изключения.

Причините за неудържимото поскъпване на новите коли са много. Новите стандарти за безопасност доведоха до отпадане на най-евтините за производство двигатели и до добавяне на нови технологии за понижаване на емисиите. Регламентът GSR2 на Европейския съюз, който направи задължителни неща като ограничител на скоростта и круиз контрол, също повишиха себестойността на колите. Поскъпването на суровините и логистиката, особено след войната в Украйна, също имат ефект. Но немалка част от поскъпването се дължи и на търсенето на по-високи печалби, и на изкуствено създадения дефицит за автомобили през 2021-2022, позволил на компаниите да надуват цени и да се откажат почти изцяло от отстъпки за клиентите.              Предишното поколение на Ford Fiesta бе един от бестселърите на българския пазар, защото можеше да се купи за под 20,000 лева. Но новото поколение вдигна летвата почти двойно, а преди месец Ford обяви, че окончателно спира производството, за да се насочи към по-доходни модели               Друг фактор, свързан с изброените дотук, е отпадането на много от по-евтините модели от пазара. Марки като "Лада" и УАЗ вече не могат да се предлагат официално в България. В сравнение с предишни години от нашия пазар се оттеглиха бюджетни играчи като Mahindra или италиано-китайската DR. А и много от големите производители зачеркнаха най-достъпните си модели в търсене на по-високи маржове: няма ги вече Peugeot 108, Citroen C1, Skoda Rapid и Citigо. Наскоро Ford потвърди и края за Fiesta, дълги години един от най-търсените модели у нас.

Любопитно е, че Dacia - традиционно най-достъпната марка в България - отчита и някои от най-сериозните поскъпвания тази година. Това довежда и до разместване на върха на класирането - Sandero вече не е най-евтината нова кола у нас. Другата марка с отчетлив ръст за последната година е Opel: 5620 лева скок в стартовата цена на Crossland, 7855 лева при Mokka, почти 8000 лева при Astra (макар че в този случай поне е съпроводено със смяна на поколенията). При Peugeot и Citroen също се забелязва сериозно поскъпване. Относително малки са корекциите в цените на Hyundai и Skoda.           25-те най-евтини нови автомобила в България през 2023 (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #9
    Johnny Bravo ( преди 1 година )
    41000 за дръстер, какво се случва подяволите
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Електричките ще оправят и този проблем ! С повишаването на цените на ДВГ , и неизбежното намаляване на цените на ел колите , то съвсем скоро тракалниците ще са история
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Стига се оплаквахте бе голяци още живеете в 95-та със 124 без климатик платнени седалки и без ел стъкла.Миришете на тамян после що БъГъ не мърдала напред
  • #6
    до 5 ( преди 1 година )
    Отдавна основните производства са в страни с евтин труд и недоразвити социални системи. Където са останали в Европа, правителствата помагат - в замяна на "зелени" ангажименти. А с отказа от ДВГ развойните разходи се изместват към доставчици - на батерии, на софтуер и т.н.. Свиването на световния автомобилен пазар е неизбежно
  • #5
    2 до 3 ( преди 1 година )
    Не е така. Нямаш представа колко е трудно да махнеш толкова много работници - обезщетения, профсъюзи и щуротии. Второ всичките заводи, складове, дилъри имат много фиксирани разходи, които си вървят без значение дали продаваш 20, 200 или 2000 коли. Трето колкото повече бройки продаваш толкова по-евтино на бройка ти излиза всяка нова технология която въвеждаш. Както казах бизнесът им изграден около макс бройки и всичко друго е адски неефективно.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    От всичкото това само Дъстър, камик и скала са що-годе годни за нормално семейство. И само маздата с 1.5 има нормален ресурс.
  • #3
    До 2 ( преди 1 година )
    Е ти сам си отговаряш. За какво им е да правят 10 млн коли със 150,000 работници, като могат да спечелят повече от 5 млн коли със 70,000 работници. И като добавиш политическия натиск колите да са скъпи и по-малко, ясна работата
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    "...изкуствено създадения дефицит..." Не мисля че е изкуствен. С малко изключения, всички производители от десетилетия си ориентират бизнеса към максимални продажби. И сега изведнъж са решили, хей така, че може и с малки продажби. А за какво са им много милиардните заводи които сега работят с намален капацитет? Да вдигнаха цените, за да си запазят рентабилността, но като следствие, не като начален план
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Както и друг път съм казвал ще си караме старите коли и ще стискаме палци да не се развалят, че иначе ще се хващаме за палците на краката.
fallback
Последни