fallback

Как работи най-обикновеният четиритактов дизелов двигател

Това всъщност е едно много опростено обяснение, но базовият дизел също е много прост

Днес дизеловите двигатели са в немилост и най-вероятно в близко бъдеще ще бъдат спрени от производство. Но доскоро дизелите бяха на мода и бяха предпочитани от западноевропейските водачи на моторни превозни средства. Те обаче, в своята кулминация, са доста сложни откъм технологии.

Преди години това съвсем не беше така и дизелите дори не се нуждаеха от електричество. А запознатите с темата знаят, че дизеловото гориво се запалва при температура около 320° по Целзий. И така, какво запалва горивото и как тези двигатели работят, ви разказваме сега, акцентирайки на най-обикновения четиритактов дизелов двигател.

Когато въздухът е компресиран, ефектът върху него е увеличаване на вътрешната му енергия и по този начин на неговата температура. При условие, че въздухът се компресира достатъчно бързо, така че топлината да има малко време да "избяга" в заобикалящата го среда, въздухът в цилиндъра на дизеловия двигател може да се повиши над температурата на запалване на горивото само чрез компресия.

Ако след това се впръска дизелово гориво в горещия въздух, сместа ще се запали, освобождавайки енергия. Това е известно като запалване чрез компресия. Нека си представим слон, който скача от високо върху торба с хладен въздух. И нека си представим и че, в същото време стрелец изстрелва стрела, пълна с дизелово гориво, насочена към въздушната торба точно по същото време когато слона скача.

Тъй като торбата с въздух се компресира много бързо от тежестта на слона, стрелата с точното количество гориво пристига и прониква в торбата с вече много горещ въздух. Има само един неизбежен резултат: слонът получава безплатен превоз нагоре!

Това всъщност е едно много опростено обяснение, но основният дизелов двигател също е толкова прост. Ако въздухът се нагрее над температурата на горене на горивото много бързо И ако правилното количество гориво се впръска в този горещ въздух в правилното време, двигателят ще работи. И за работата му не е необходимо електричество, освен да завъртите двигателя достатъчно бързо, за да стартира, което може да се направи и на ръка при малък двигател.

За истински двигател, монтиран на кола, естествено нямаме слон и трябва да вкараме въздух и гориво в точното време. На схематичните изображения ви показваме принципите на действие на четиритактов дизелов двигател. Почти всеки дизелов двигател работи на този принцип.

На тези чертежи буталото замества слона, използват се клапани в главата на цилиндъра (горната част на двигателя), за да се пропуска въздуха и да се отвеждат отработените газове. Горивото се впръсква през зеления компонент, наречен горивен инжектор. А буталото се движи нагоре и надолу с помощта на вал, задвижващ буталата.

Това движение нагоре и надолу се преобразува от свързващия механизъм и коляновия вал, като свързващият лост е под буталото, а коляновият вал под него. Тази подредба работи подобно на чистачките на автомобила; те се движат от настрани, но се задвижват от електромотор, задвижващата част на който се върти в кръг.

fallback
  • #6
    Petyo Ivanov ( преди 2 години )
    По *** обяснение не може да се измисли
  • #5
    Хах ( преди 2 години )
    Абе това със слона е достатъчно да си направите изводите,обяснява всичко.
  • #4
    Шиш ( преди 2 години )
    Румба, ако пробваш да обясниш принципа на работа на двутактовия дизел, каква ли веселба ще бъде...
  • #3
    Якишен Моторишен ( преди 2 години )
    Чистачките са движат от настрани, коляновия вал движи буталата, в дизеловия двигател няма слон и на чертежите буталото замества слона. Супер готино е обяснено.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Физика 6ти клас
  • #1
    //// ( преди 2 години )
    Буталата задвижват вала, а не обратното, както сте написали.
fallback
Последни