Източеното използвано масло може да разкаже много за състоянието на двигателя. Но, разбира се, визуално няма да определите нищо. Освен ако в него не видите метални стърготини, които ще ви подскажат, че двигателят на вашия автомобил е много износен. Но това рядко се случва.
Ето защо, за да се диагностицира точно стоманеното "сърце" на автомобила, използваното масло трябва да се изпрати за лабораторен анализ. Тази процедура е особено важна за по-стари употребявани автомобили, тъй като техните агрегати изискват специално внимание.
Обикновено такова проучване струва 150 - 200 лева, но може да се направи и безплатно по време на тестове, провеждани от големи производители на масла, за да се разбере как техните собствени продукти и продуктите на конкурентите се държат в реални работни условия.
Между другото, лабораториите у нас са малко, но при желание ще намерите такава, така че тази услуга е достъпна за всеки собственик или бъдещ купувач. Тестът обикновено се провежда в продължение на пет дни. През този период експертите определят наличието на различни замърсители в отработеното масло, степента на окисление, индикаторите за износване и други параметри.
В резултат на това собственикът на колата получава голяма таблица, която трябва да може да разчете. Например, ако в използваното масло има силиций, това показва замърсяване. Но е важно да се гледа нивото.
За норма се счита за 5 mg/kg. Ако този индикатор е, да речем, 10 или по-висок, това означава, че мръсотията навлиза в маслото през всмукателния тракт. Което пък показва, че шофьорът не е сменял редовно въздушния филтър или го е инсталирал неправилно.
Точката на течливост също е важна. Отличен индикатор, за да разберем дали в колата е сипвано подходящо за мотора и за климатичните условия масло. Компоненти като мед, желязо, калай, олово или алуминий трябва да бъдат възможно най-малки, защото това са индикатори за износване на двигателя. Би било хубаво да видите нули в съответните колони. Но ако стойностите са високи, тогава двигателят има проблеми. Да речем, проблеми с групата цилиндър-бутало.
В маслото също не трябва да има вода. В противен случай двигателя няма да живее дълго. Обикновено само "удавниците" могат да имат голямо количество влага в смазката. Така че с такива автомобили трябва да сте изключително внимателни.
И накрая, има такъв параметър като "окисление". Нормалната му стойност е 13-15 единици. Но при коли на възраст 25 години лубрикантът се окислява значително по-бързо. Така че в бъдеще е по-добре да намалите интервала на смяна.