Шведският производител Volvo е готов да направи голяма крачка към пълна електрификация на моделната си гама през 2022 г. с пускането на електрически SUV, която да замени флагмана на марката XC90. Новият модел ще се казва EX90 и ще бъде представен официално на 9 ноември, а продажбите му ще стартират догодина.
Британското издание Auto Express публикува изображения на модела, които са направени на базата на патентни чертежи, подадени в Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз. Те показват, че като дизайн електрическият SUV ще представлява еволюция на сегашния XC90. В същото време обаче XC90 технологично ще надмине своя предшественик.
Шведската компания потвърди, че ще моделът ще получи двупосочно зареждане, което ще позволи на EX90 да захранва външни електрически устройства и да подава енергия обратно в дома. Системата ще може да зарежда и други електрически коли на Volvo, а софтуерът за управление на зареждането на фирмата може да намали разходите за енергия за потребителя чрез зареждане по време на периоди на ниско търсене. Когато търсенето на енергия е високо, автомобилът може също да продава енергия обратно към мрежата, въпреки че тези характеристики ще зависят от конкретни пазарни правила.
Фокусът на Volvo отново е насочен върху безопасността, така че новият EX90 ще разполага с изобилие от усъвършенствано оборудване за защита на пешеходци, велосипедисти и други участници в движението, както и на пътниците. Според Йоахим де Вердие, ръководител на Safe Vehicle Automation във Volvo Cars, това ще бъдат най-безопасният автомобил на марката, излизал на пътя.
„Сливаме нашето разбиране за външната среда с нашето по-подробно разбиране за вниманието на водача. Когато всички наши системи за безопасност, сензори, софтуер и изчислителна мощност се обединят, те създават превантивен щит около вас и вие дори няма да разберете, че е там, докато не ви потрябва“, категоричен е Де Вердие.
В резултат на това системите, които ще се предлагат на EX90, включват нови настройки на LIDAR (откриване на светлина и обхват), като в случая се използва сканираща лазерна светлина за откриване на обекти отпред. Този метод работи при движение с по-висока скорост на магистрала, без да има значение дали е ден или нощ (при системата, базирана на камера е необходима светлина).
Благодарение на LIDAR, произшествията с тежки последици могат да бъдат намалени с до 20%, като общото избягване на катастрофи е подобрено с 9%. В EX90 системата LIDAR е придружена от пет радара, осем камери и 16 ултразвукови сензора. Сред тях са сензори за паркиране, докато голяма част от другите технологии все още ще се използват за откриване на пешеходци и помощ за поддържане на лентата, плюс функции за удобство, като съраунд-изглед при паркиране и полуавтономен адаптивен круиз-контрол.