fallback

Коя е най-безопасната скорост за пътуване през нощта?

С настъпване на есента шофьорите трябва да бъдат по-внимателни

През есента черният мрак и облачното небе принуждават шофьорите да намалят скоростта, за да избегнат често срещаните опасности на пътя. Сред тях са животни, които излизат внезапно на пътя, както и пияни пешеходци, а също така и неправилно паркиране край пътя превозни средства. Заради тях, във всеки един момент човекът зад волана трябва да бъде готов за внезапно спиране или маневра. Какво обаче е безопасната скорост на движение, за да може да се контролира ситуацията.

Халогенни фарове

Най-безопасната скорост е тази, която ви позволява да запазите контрол над автомобила и да избегнете инцидент. Ако през нощта шофьорът внезапно види голямо куче или стадо диви свине на платното по посока на движението, тогава той трябва да има време да намали, да маневрира или да спре напълно, за да предотврати инцидент. Следователно безопасната скорост зависи от ефективността на фаровете и от свойствата на сцепление на колелата.

Колкото по-добре светят фаровете и колкото по-здраво се захващат гумите за асфалта, толкова по-висока скорост може да се поддържа. Конвенционалните фарове с халогенни лампи в режим на дълги разстояния светят на около 100 м. Отвъд тази граница настъпва границата на здрача, където очертанията на обектите се губят напълно.

Режимът на късо действие на фаровете с халогенни светлини осветява пътя още по-малко - в рамките на 30-40 м. Това означава, че скоростта трябва да бъде избрана така, че да гарантира забавяне или маневриране пред забелязаното препятствие. Спирачният път от момента на засичане на препятствие до пълното спиране на сух асфалт на лек автомобил с тегло около 1,3 тона от скорост 100 км/ч е около 75 м, а от скорост 80 км/ч вече е 50 м.

Следователно, за да е безопасно да прибягвате до аварийно спиране, не трябва да колата да се движи с повече 90 км/ч. Тази скорост ви позволява да видите животно или друг чужд обект навреме, с включени дълги светлини, за да помислите за няколко секунди и да вземете решение за маневра. Същата скорост ще ви позволи спешно да забавите или да минимизирате последствията от инцидент, ако той е неизбежен. Ако водачът превключи фаровете на къси светлини, тогава скоростта трябва да се намали още повече. Спирачен път в рамките на 30 м съответства на скорост от 70 км/ч. Съответно би било разумно да се намали до такава скорост, ако не се виждат обекти извън светлосенките.

Ксенонови фарове

Ксеноновите фарове с голям обсег са по-ефективни. Те “бият“ на разстояние около 150 м, а на къси светлини - 70 м, но само отстрани на пътя. Лявата страна на пътя в близост до фаровете за къси светлини е осветена почти по същия начин, както при халогенната оптика, за да не се заслепяват водачите на насрещни автомобили.

Следователно можете да карате по-бързо, но отново с не повече от 100 км/ч, защото в противен случай високата инерция на автомобила няма да ви позволи да спрете навреме. Например, спирачният път от скорост 115 км/ч вече не може да се удължи със 75 м, както от 100 км/ч, а с 95-100 метра, а това вече е твърде много за тъмното време на деня.

Мигащи фарове

Често идващите коли не сменят дългите си светлини на къси и заслепяват водачите. В този случай малките частици прах и мръсотия върху предното стъкло започват да отразяват и пречупват лъчите и превръщат стъклото в бяло луминисцентно вещество. За секунда-две отблясъците от предното стъкло намаляват видимостта до нула. Ето защо, когато се приближавате към насрещна кола, по-добре е да намалите до 50-60 км/ч и да погледнете самия ръб на дясната страна на пътя и да погледнете настрани. Тогава можете да избегнете краткотрайно заслепяване на фаровете.

Чрез преместване на очите настрани е възможно да се избегнат директните лъчи върху тях. Освен това границата между асфалта и бордюра се вижда много по-добре от маркировката вляво. Когато се приближавате до насрещна кола, няма да е излишно внимателно да погледнете трептенето на нейните фарове. В светлината на насрещните прожектори можете да видите трептенето на някои обекти. Това може да са храсти, животни или дори велосипедисти с пешеходци.

В никакъв случай не трябва да пренебрегвате трептенето. Това означава, че нещо предстои. По-добре е да намалите до 50-60 км/ч и да карате бавно през опасния участък, като се подготвите за внезапно спиране или маневриране.

fallback
  • #10
    Калая ( преди 2 години )
    С 30 км е най добре с моите фенери
  • #9
    Бай Х ( преди 2 години )
    Пътувам само нощно време по 3 причини :1/Няма ги Кучкарите от МВР за рекет !!!2/*** напътя са по-малко !3/Шофира се спокойно и безопасно !
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Multi Beam LED на Mercedes - най-доброто ползвано от мен
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Ксенона и халогена нищо не светят. Навремето съм имал коли и с халогени и ксенони. От 5г. карам автомобил с матрични лед фарове, буквално сякаш прогледнах на пътя а знам че има и лазерни които светят на 600м. И да вметна че фаровете ми осветяват и поне на двадесет метра странично от пътя. Тоест покриват доста широк периметър, което също помага ако нещо отстрани реши да изкочи на пътя. За мен матричните не трябва да са екстра а задължително оборуедване както АБС, ЕСП и еърбеците.
  • #6
    Боби ( преди 2 години )
    До коментар 2 : Разстоянието за спиране от 100 до 0 км/ч при перфектни условия е около 50 м, тези 35-36 м е самия спирачен път! Преди него има време за виждане на предпяствието, време за реакция, време за сработване на спирачната система и чак тогава е спирачни път! Със скорост 100км/ч за една секунда се минават около 28 метра прави си сметката за колко време ще минеш тези 15 - 20 метра за който ти говоря аз!
  • #5
    бъчваря ( преди 2 години )
    Зависи и от шофьора, в какво здравословно състояние е и по-точно, дали вече очите не му изневеряват.При съвременния трафик лично аз един път в месеца пуска дъоги. Следователно винаги карам на къси и мога да кажа, че наистина безопасната скорост е не повече от 70км/ч Всяка сутрин карам по тъмно, не пропускам, но да караш с 90-100 си е поемане на риск. Много често се появяват и велосипедисти без мозък в тъмното, спрели камиони за пренощуване, а животните санай-малкия проблем.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Всички вие, дето карате със 100-150 кмч с ксенони и халогени - сте плиткоумни.
  • #3
    Пепи Шекера е ... ( преди 2 години )
    "замръзнал" на халогенки и ксенонки! Зер неуДачията му не познава други. )))
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Автора да си изхвърли компа и никога ама никога да не пише тук. Спирачния път от 100 км/ч на съвременен автомобил е около 35-36 метра. Ако се визира и времето за реакция то при цитираните "няколко секунди да помисли" само времето за мислене ще бъде над 75 метра.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    120-160км/ч така винаги имаш извинение.
fallback
Последни