През есента черният мрак и облачното небе принуждават шофьорите да намалят скоростта, за да избегнат често срещаните опасности на пътя. Сред тях са животни, които излизат внезапно на пътя, както и пияни пешеходци, а също така и неправилно паркиране край пътя превозни средства. Заради тях, във всеки един момент човекът зад волана трябва да бъде готов за внезапно спиране или маневра. Какво обаче е безопасната скорост на движение, за да може да се контролира ситуацията.
Халогенни фарове
Най-безопасната скорост е тази, която ви позволява да запазите контрол над автомобила и да избегнете инцидент. Ако през нощта шофьорът внезапно види голямо куче или стадо диви свине на платното по посока на движението, тогава той трябва да има време да намали, да маневрира или да спре напълно, за да предотврати инцидент. Следователно безопасната скорост зависи от ефективността на фаровете и от свойствата на сцепление на колелата.
Колкото по-добре светят фаровете и колкото по-здраво се захващат гумите за асфалта, толкова по-висока скорост може да се поддържа. Конвенционалните фарове с халогенни лампи в режим на дълги разстояния светят на около 100 м. Отвъд тази граница настъпва границата на здрача, където очертанията на обектите се губят напълно.
Режимът на късо действие на фаровете с халогенни светлини осветява пътя още по-малко - в рамките на 30-40 м. Това означава, че скоростта трябва да бъде избрана така, че да гарантира забавяне или маневриране пред забелязаното препятствие. Спирачният път от момента на засичане на препятствие до пълното спиране на сух асфалт на лек автомобил с тегло около 1,3 тона от скорост 100 км/ч е около 75 м, а от скорост 80 км/ч вече е 50 м.
Следователно, за да е безопасно да прибягвате до аварийно спиране, не трябва да колата да се движи с повече 90 км/ч. Тази скорост ви позволява да видите животно или друг чужд обект навреме, с включени дълги светлини, за да помислите за няколко секунди и да вземете решение за маневра. Същата скорост ще ви позволи спешно да забавите или да минимизирате последствията от инцидент, ако той е неизбежен. Ако водачът превключи фаровете на къси светлини, тогава скоростта трябва да се намали още повече. Спирачен път в рамките на 30 м съответства на скорост от 70 км/ч. Съответно би било разумно да се намали до такава скорост, ако не се виждат обекти извън светлосенките.
Ксенонови фарове
Ксеноновите фарове с голям обсег са по-ефективни. Те “бият“ на разстояние около 150 м, а на къси светлини - 70 м, но само отстрани на пътя. Лявата страна на пътя в близост до фаровете за къси светлини е осветена почти по същия начин, както при халогенната оптика, за да не се заслепяват водачите на насрещни автомобили.
Следователно можете да карате по-бързо, но отново с не повече от 100 км/ч, защото в противен случай високата инерция на автомобила няма да ви позволи да спрете навреме. Например, спирачният път от скорост 115 км/ч вече не може да се удължи със 75 м, както от 100 км/ч, а с 95-100 метра, а това вече е твърде много за тъмното време на деня.
Мигащи фарове
Често идващите коли не сменят дългите си светлини на къси и заслепяват водачите. В този случай малките частици прах и мръсотия върху предното стъкло започват да отразяват и пречупват лъчите и превръщат стъклото в бяло луминисцентно вещество. За секунда-две отблясъците от предното стъкло намаляват видимостта до нула. Ето защо, когато се приближавате към насрещна кола, по-добре е да намалите до 50-60 км/ч и да погледнете самия ръб на дясната страна на пътя и да погледнете настрани. Тогава можете да избегнете краткотрайно заслепяване на фаровете.
Чрез преместване на очите настрани е възможно да се избегнат директните лъчи върху тях. Освен това границата между асфалта и бордюра се вижда много по-добре от маркировката вляво. Когато се приближавате до насрещна кола, няма да е излишно внимателно да погледнете трептенето на нейните фарове. В светлината на насрещните прожектори можете да видите трептенето на някои обекти. Това може да са храсти, животни или дори велосипедисти с пешеходци.
В никакъв случай не трябва да пренебрегвате трептенето. Това означава, че нещо предстои. По-добре е да намалите до 50-60 км/ч и да карате бавно през опасния участък, като се подготвите за внезапно спиране или маневриране.