Ръководителят на китайския производител на електрически автомобили Nio предупреди, че енергийната криза в Европа забавя китайската експанзия в Европа, където китайците искат да поемат доминиращи над основни играчи като Mercedes-Benz и BMW.
Уилям Ли, основател и главен изпълнителен директор на Nio, каза, че растящите енергийни разходи са една от пречките пред компанията му да пусне станции за смяна на батерии в цяла Европа.
За разлика от конкурентните производители на автомобили, които разчитат на презареждане на батериите си, Nio използва система от станции за смяна, в които батериите се отстраняват и заменят с нови в процес, който отнема само минути.
„В момента изоставаме от графика по отношение на инсталацията на станциите, но това се дължи на множество причини и цената на електроенергията е една от тях“, казва Ли в едно наскорошно интервю. По-бавните от очакваното одобрения за планиране и необходимостта от обучение на работници също възпрепятстват внедряването на станциите от нов тип, добавя той.
Компанията започна да продава електрическите си автомобили в Норвегия миналата година, като това беше първата държава извън Китай, но има там има са две такива станции, а прогнозата в началото на годината бе, че ще има пет.
Nio, считан за един от водещите конкуренти на Tesla в Китай, залага на факта, че успехът на вътрешния пазар ще се окаже трамплин за победа над Европа и САЩ. Групата, чиито акции са регистрирани на Wall Street, има амбиции да направи 1000 зарядни станции извън Китай до 2025 г., като по-голямата част от тях са в Европа.
Ли, който основа Nio през 2014 г., също казва, че нарастващите разходи за батерии, предизвикани от увеличенията на цените на суровините, също ще забавят целта на групата да стане печеливша в краткосрочен план. Групата отчете нетна загуба за второто тримесечие от $411 милиона.
„Рентабилността все още е нашата цел, но най-важното е да намерим правилния ритъм, за да станем печеливши“, заяви той, посочвайки разходите за разрастване на китайския бизнес, докато финансира агресивна международна експанзия. Nio вече има около 800 станции в най-големите градове на Китай, като общо се очаква те да достигнат 4 000 до 2025 година.
„Бяхме доста бързи и ефективни в Китай при пускането на станциите за смяна на батерии. Не успяхме обаче да оправдаем очакванията си за европейския пазар и реалната скорост с която навлизаме в Европа всъщност е под нашите очаквания.“ Компанията залага на същия модел, въпреки че по-ниската гъстота на населението в Европа, спрямо тази в Китай, изисква инсталирането на повече станции.
Като се има предвид, че батерията може да съставлява една трета от цената на електрическа кола, Nio смята, че моделът на продажба на кола и предоставянето на клиентите избор да вземат батерията на лизинг ще му осигури по-голям пазар от този на конкурентите. В Норвегия, където марката започна да продава автомобили миналия септември, около 95 процента от клиентите наемат батерии, вместо да ги купуват с колата.
Друго препятствие за европейското внедряване е необходимостта от инсталиране на трансформатори, които са от съществено значение за работата на станциите, като този проблем може да отнеме до две години за изграждане. Ли също така посочи трудността при осигуряването на разрешение за изграждане на станциите.
„Също така ще ни отнеме повече усилия, отколкото време, за да комуникираме наистина с всички тези органи и служби, за да получим разрешение за одобрение от тях“, казва Ли.
Автомобилният производител, който стана публичен в Ню Йорк през 2018 г., обмисля и създаването на производствен завод в Европа, ако продажбите му в региона достигнат 200 000 на годишна база. Групата е продала около 240 000 автомобила в световен мащаб, но доста малко от тях са извън Китай.
Ли отхвърля опасенията, че потребителите в САЩ и Европа може да са предпазливи при закупуването на китайски коли предвид обтегнатите политически отношения. Американските потребители, посочи той, продължиха да купуват японски автомобили дори когато двете страни имаха търговска война през 80-те години.