Логично е, че иновативните технологии в производството на автомобили трябва да доведат до намаляване на потреблението на двигателно масло, но е точно обратното. Защо се случва това? Има ли нещо общо с дизайна на мотора? Как да предотвратим течове на масло? Отговорите на тези и други въпроси ви даваме сега.
Още в началото на автомобилната индустрия разходът на масло на първите коли е бил сравним с разхода на гориво на самия автомобил. Постепенно технологиите се развиват и двигателите стават по-ефективни не само по отношение на разхода на гориво, но и по отношение на разхода на масло. Ето обаче парадокса! - сега на пазара се появяват все повече автомобили, които имат повишен разход на смазочни материали в сравнение с автомобили от предишни години.
КАКВА Е ПРИЧИНАТА?
Факт е, че дизайнът на настоящите двигатели е значително различен от двигателите от близкото минало. Екологичната тенденция набира скорост. В стремежа си към спазване на всички правила и икономия на гориво, дизайнерите на силовите агрегати използват всякакви трикове, за да намалят триенето между движещите се части в двигателя, както и теглото на самите части, които пряко влияят върху повишения разход на двигателно масло.
КЪДЕ ИЗЧЕЗВА?
Сега инженерите използват леки бутала, които имат много ниска височина. Лекото бутало отдава топлина на цилиндъра по-лошо, поради което е склонно към бързо прегряване. В допълнение, буталото с "къса пола" има повече свобода на движение в цилиндъра. За да не се случи това, инженерите намаляват монтажните хлабини. В резултат на това пък, масленият филм между риза и бутало става много тънък. При големи натоварвания буталните пръстени се износват бързо и вече не могат да изпълняват функцията си да контролират смазката.
Установено е, че медта предотвратява повишеното износване на цилиндро-буталната група на двигателя. Ако към маслото се добавят разтворими медни соли, тогава под въздействието на натоварванията, образувани по време на процеса на триене, частите на цилиндро-буталната група на двигателя ще бъдат покрити с меден филм, който ще ги предпази от негативните ефекти и от нежелано износване.
Ефективността на този метод е доказана в множество тестове. На пазара има такива добавки на базата на медни соли - именно такъв пакет осигурява всички свойства на смазката и намалява разхода на масло, но преди да сипете такава добавка, се консултирайте със специалист.
Но не обвинявайте само производителите на автомобили за високата консумация на масло. Понякога това може да се случи по вина на водача. Има няколко причини маслото да гори в големи количества. Ето защо, няколко трика, които ще ви помогнат да спестите пари, няма да ви бъдат излишни.
КАКВО ДА НАПРАВИМ?
Използвайте само висококачествени смазочни материали. Поради липса на опит собствениците на автомобили пълнят масла, които не се препоръчват от производителя на автомобила, например 15W-40 вместо 5W-30. Винаги четете ръководството за експлоатация на автомобила, там има информация от какъв вид масло се нуждае вашето превозно средство.
Лошите запалителни свещи не само могат да увеличат разхода на гориво на вашето превозно средство, но също така могат да накарат неизгорялото гориво да навлезе в маслото на двигателя ви, което да доведе до загуба на свойствата му. Ето защо е толкова важно запалителните свещи да са винаги в добро състояние. Също като горивната система.
И накрая, струва си да се откажете от агресивния стил на шофиране. Колкото по-често подлагате колата на тежки натоварвания прегрявайки двигателя, толкова по-често трябва да сменяте маслото на двигателя.
Предотвратяването на появата на тези проблеми ще ви помогне да контролирате разхода на двигателно масло и по-сериозни проблеми по пътя. Превенцията е ключът. Затова проверявайте по-често нивото и състоянието на моторното масло - поне веднъж или два пъти месечно. Сменяйте смазката според нуждите: не чакайте препоръчания от производителя интервал.