Почти всеки автомобилен дилър в наши дни предлага тест-драйв на клиентите си. Това позволява на потенциалния купувач да се запознае по-отблизо с автомобила, от който се интересува. За тази услуга дилърите използват специални превозни средства, които след време също се пускат за продажба. Заслужава ли си обаче покупката им?
По принцип, тест-драйв е услуга, която предлага шофиране на автомобила за няколко часа или дни. През това време купувачът може да оцени всички предимства и недостатъци на колата, за да вземе решение за покупка. По правило автомобилите за тест-драйв се представят в най-високи нива на оборудване, за да демонстрират всички предимства на модела. При достигане на определен пробег – най-често 20 000 км, тестовата кола се пуска за продажба.
Предимства
При пускането на пазара тестовият автомобили обикновено е на 1-2 години, но в същото време цената му с около 25% по-ниска. Сред предимствата е фактът, че колата все още е в гаранция от производителя, така че купувачът не трябва да има притеснения. Ако се появят проблеми, търговецът ще трябва да ги отстрани за своя сметка.
Друг плюс е високото оборудване, което предполага, че колата разполага с всички опции (или поне с повечето), достъпни за модела. Така клиентът няма да има нужда да плаща за тях допълнително, тъй като те са включени в цената.
Също така не е за пренебрегване и факта, че автомобилът е обслужван в представителството на производителя, като всички появили се малки проблеми – ожулвания, одрасквания, спукани гуми и др., със сигурност са отстранени. При много марки първата смяна на масло и на още някои консумативи се прави на 10 000 – 15 000 км, което означава, че тя извършена преди продажбата на превозното средство.
Недостатъци
Основният от тях е, че тестовите коли се подлаган на сериозни натоварвания. Потенциалният купувач сяда зад волана и веднага се опитва да изтръгне максимума от колата. Следователно, дори само на възраст от 1-2 години автомобилът вече може да има някои повреди по основни задвижващи системи.
Друг съществен недостатък е състоянието на интериора. Потребителите рядко се замислят за това какво могат да причинят на салона на автомобил, който не е техен. И съответно не взимат никакво мерки за предпазването му от дори дребни одрасквания, да не говорим за замърсяване. А както вече стана дума, тестовите коли обикновено са с високо ниво на оборудване, което включва скъп и луксозен интериор, чието възстановяване струва доста пари.
Не бива да се подминава и възможността колата да е катастрофирала по време на тестове и след това да е ремонтирана в сервиза на дилъра. Ако ударът е бил по-сериозен, не е изключено да има сериозни увреждания на конструкцията, които да се проявят на по-късен етап от използването на превозното средство.
За или против покупката?
Трудно е да се даде категоричен отговор на този въпрос. Решението на купувача зависи от конкретния случай, но във всички случаи покупката на бива да става на „сляпо“, тоест автомобилът трябва да бъде внимателно прегледан за повреди и едва след това да бъде преценено, дали си заслужава неговото придобиване.