fallback

Когато SUV не означава 4X4 (освен в САЩ)

Популярността на тези модели расте, но потребителите в Европа не са склонни да плащат за нещо, което не ползват

Бумът на SUV-моделите е ясна тенденция в целия свят. През първата половина на тази година тези превозни средства представляват 50% от продажбите в Европа, 53% от тези в САЩ и 47% в Китай, което показва, че средно около половината от потребителите са избрали такива автомобили, пише в свой анализ JATO Dynamics.

Причините за популярността им са ясни на всички. Висока позиция при шофиране, привличащ вниманието дизайн, голям избор и съответно конкуренти цени, както и цялостно усещане, че са по-безопасни и по-способни. Хората ги харесват и защото могат да ги карат навсякъде. По отношение на това обаче има една интересна реалност..

Настоящите SUV, както ги познаваме, са преки наследници на първите офроуд превозни средства, които индустрията започна да използва през 40-те години на миналия век. Това бяха много груби превозни средства със задвижване на четирите колела, използвани предимно от военните. След това те се развиха за цивилна употреба, с по-добър интериор и повече пространство за повече пътници.

През десетилетията между 1970 и 1990 г. купувачите на тези превозни средства са били предимно милионери, които са искали безопасно и функционално транспортно средство. Процесът на „демократизация“ започва в края на 90-те години, когато модерният и атрактивен дизайн започва да измества скъпите квадратни каросерии от онова време. И тъй като предлагането се увеличи, цените паднаха. Но душата на офроуд превозните средства беше същата - превозни средства за всякакъв терен благодарение на трансмисията 4x4.

Това обаче започна да се променя, когато производителите на автомобили представиха по-достъпни автомобили. Моделите от сегменти B-SUV и C-SUV започнаха бързо да се налагат на пазари като Европа и Китай. Това бяха по-малки и по-икономични автомобили, които отговориха на призива на много потребители, търсещи SUV-автомобили, които не можеха да си позволят дотогава. Тези малки SUV общо взето споделят същата платформа и части с хечбеците, на чиято основа са изградени, но се отличават с по-агресивен дизайн, по-висока позиция на шофиране и са по-скъпи. И повечето нямат 4х4.

Днес по-голяма част от SUV-моделите, продавани в Европа и Китай, не разполагат със задвижване на четирите колела, а са с обикновено задвижване на предната ос. По данни на JATO Dynamics само 23% от SUV-овете, продадени в Китай между януари и юни 2022 г., са били оборудвани със задвижване 4x4. В Европа те представляват 36% от общия обем. САЩ са изключение - SUV с 4x4 съставляват 73% от продажбите на SUV до юни.

Причините за популярността на големите SUV, които изискват задвижване на четирите колела, са много. Голяма част от страната е изправена пред сурови метеорологични условия през зимата и най-важното е, че шофьорите в Америка са „бензинови глави“ и са склонни да предпочитат колите си с всички налични опции.

В крайна сметка зад популярността на SUV-овете с предно предаване се крие причина за разходите. Повечето шофьори на SUV почти нямат шанс да шофират в тежки условия и не се нуждаят от офроуд-способности извън пътя. Пътищата са добри почти навсякъде и най-често SUV-ата се използват в градовете. Защо да плащате повече за система, която е малко вероятно да използвате?

fallback
  • #6
    Hunter ( преди 2 години )
    Пълният привод и климатика са единственото нещо,което ме интересува в един автомобил.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Карам си моята 4 вратка и ми е все тая за измислените паркетници.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    До 2,Веско има такъв с включване на 3 различни режима и повярвай дори и при сух асфалт но при завои си заслужава да се включва 4х4,за доста по-голяма дтабилност и сигурност,особено при тези високи купета.От опит ти го казвам.За зимата,при дъжд и нестабилна настилка да не говорим за предимствата.Скорошен пример от преди няколко дни.Пътувахме с кросоувъра на приятел само с 4х2 до една местност която е разположена на наклонена поляна с леки прагове,които не можа да преодолее ако бе с4х4нямаше пробл
  • #3
    Гошо ( преди 2 години )
    Когато не е 4х4 не се ли казва кросоувър (окачването е на купето),а при SUV е на шаси?
  • #2
    Веселин ( преди 2 години )
    "Защо да плащате повече за система, която е малко вероятно да използвате?" - този въпрос е резонен и като цяло по отношение на тези смешни "повдигнати" clio-та и golf-ове. Плюсовете на т.нар. "SUV" в ниските класове спрямо малките автомобили на които са базирани какви са? Да се чувстваме "високо", да се качваме на бордюра с по-голяма увереност и да си мислим че сме по-защитени. Това получаваме на по-висока първоначална цена и по-високи разходи за поддръжка (гуми, окачване, разход и т.н.).
  • #1
    00 ( преди 2 години )
    В бг задължително 4х4 високо проходимо. Всички пътища са оффроуд.
fallback
Последни