fallback

Бъдещето на електромобилите е под въпрос

След кризата с чиповете автомобилният пазар е заплашен от нов световен дефицит

Светът все още се възстановява от така наречената криза с чиповете и последствията от пандемията, но сега стана ясно, че нова криза е на хоризонта. Повишаването на цените на горивата не само у нас, но и по света кара много автомобилисти да обърнат по-голямо внимание на електрическите автомобили. Съответно търсенето им се увеличава. Според прогнозата на компанията IHS Markit производството на електрически автомобили в света ще нарасне драстично. От 4.8 милиона през 2022 г. до повече от 50 милиона през 2034 г.

Не е тайна, че производството на батерии за електрически превозни средства изисква суровини. Колкото по-голямо е търсенето, толкова повече такива суровини са необходими. Компанията S&P Global Mobility изчислява, че през 2021 г. общият капацитет на акумулаторните батерии е бил 260 GWh, а през 2034 г. ще достигне 4 568 GWh, което е 17 пъти повече! И това се отнася само за изцяло електрическите автомобили. За оборудването на хибридите ще са необходими още 147 GWh.

При такива темпове ще е необходима финансово стабилна доставка на суровини. По-специално никел, литий и кобалт. Именно тези три критични елемента могат да се превърнат в пречка във веригата за производство и доставка на батерии. S&P Global Mobility прогнозира, че годишното търсене на литий ще достигне 1.97 милиона тона през 2030 г. Тоест спрямо 2021 г. ще се увеличи с 28%. Търсенето на никел през 2030 г. ще се увеличи с 34% и ще достигне 1.80 милиона тона.

А цените не стоят неподвижни. Според S&P Capital IQ през март тази година официалната тримесечна цена на никела се е повишила със 150% и е достигнала 48 000 щатски долара за тон. През юли 2021 г. тя беше 19 000. Цената на кобалта през март тази година се увеличи с 60%. А цената на лития, според S&P Global Commodity Insights, се е увеличила с повече от 600%. От 10 000 USD за тон миналата година до 70 000 USD за тон днес.

Съответно цените на акумулаторните батерии също започнаха да растат. Тоест трябва да се коригират перспективните изчисления за постепенно намаляване на цените на батериите. Но точно това постепенно намаляване на цената на батериите трябваше да намали цените на електрическите автомобили и да ги направи конкурентни в сравнение с автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).

Теоретично литият може да бъде заменен с комбинации от други елементи, но такива батерии имат по-малък капацитет. И съответно електрическите автомобили имат по-малък пробег от едно зареждане. За да се отговори на търсенето от производителите на автомобили и електронните гиганти, производството трябва да се увеличи. Но за стартиране на мина от нулата са необходими поне 5 години.

Не забравяйте, че за използване в батериите са необходими чисти метали, а 89% от предприятията за рафиниране на литий се намират в Китай. Пандемията, а и войната в Украйна показаха много добре, че такава зависимост от внос от една държава може да стане критична. За да намалят рисковете, все повече OEM производители се стремят да участват пряко в доставката на суровини.

Stellantis инвестира в проекти за добив на литий на Vulcan Energy в долината на Горен Рейн в Германия. Volkswagen и Renault също сключиха сделка с Vulcan Energy за производство на непреработен литий от 2026 г. Ford инвестира повече от половин милиард долара в австралийската компания Liontown Resources за увеличаване на производството на литий.

Много мини започват да работят в Африка и Южна Америка. Големите OEM производители са подписали споразумения за получаване на суровини и там. CAM и Umicore са подписали меморандуми за разбирателство с Volkswagen и Automotive Cells (съвместно предприятие между Mercedes-Benz, Stellantis и Total Energy) за доставка на катодни материали. Renault има споразумение с Terrafame за доставка на никел и мароканската група Managem за доставка на кобалт. BMW също подписа голяма сделка с Managem. GM пък има споразумение за доставка на кобалт с Glencore.

За да избегнат недостиг на графит, производителите разработват нови технологии. Mercedes-Benz, Tesla, Porsche и Volvo са инвестирали в батерии с високо съдържание на силиций. Освен това Ford, GM, Mercedes-Benz, Volkswagen, Stellantis и BMW са инвестирали в компании за твърдотелни батерии. Те са по-евтини и имат по-висока енергийна плътност в сравнение с литиево-йонните батерии. Това може да намали общата цена на електрическата кола.

Трябва ли обаче да се успокоим? Според IHS Markit рисковете, свързани с доставката на критични елементи, излагат пазара на електрически автомобили на реална опасност. В крайна сметка не е известно дали е възможно да се постигне необходимия мащаб на обемите на производство на батерии, като същевременно се направят електрическите автомобили достъпни за потребителите и печеливши за автомобилните производители.

Кризата с батериите може да навреди на революцията на електрическите автомобили. И в същото време да предостави на производителите на автомобили от Китай и Южна Корея възможността да станат водещи доставчици на пътнически електрически превозни средства в света. Между другото, никелът, литият и кобалтът са включени в състава на обикновените стартерни батерии (акумулатори) за автомобили с двигатели с вътрешно горене.

fallback
  • #19
    Баба ти ( преди 2 години )
    Много интересно как мини се откриват или в Южна Америка и Африка - където няма толкова еко и зелени движения да кажат - това е опасно и ще унищожи природата, или в Австралия която в читава държава, но пък не им пука защото населението им е на източното крайбрежие а другото е пустош.Само за Рейн - Германия ми е чудно че ще минират....
  • #18
    Гост ( преди 2 години )
    Цените на материалите вървят нагоре,но батериите били поевтинявали??? Многониковото пак изби рибата.
  • #17
    Гост ( преди 2 години )
    На Тресла гаранцията на батерията е 8 г или 160 хиляди километра,което настъпи първо.
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Първите тесли , че даже и Рено-нисанчета още си движат , а са вече на 12-13 годинки . Та още неколко годинки и трябва да се обадят на Баберик , щото той е туземец и си няма идея колко карат електромобилите с една батерия !
  • #15
    Баберик ( преди 2 години )
    До 7.-ела ми се обади, когато караш 20 години кола с една батерия.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    При бензина е от друга страна, си независим от цената на бензиностанциите само докато ти свърши резервоара и се наложи да го пълниш отново. Не питай откъде го знам! Добре че въртя по много малко километра годишно, иначе още сега щях да се замисля да минавам на електромобил, колкото и да са скъпи. Но при моите километри Не си заслужава.
  • #13
    До долния ( преди 2 години )
    Така е. Въобще не коментирам дали ми е евтино или скъпо, а коментирам само, че знам колко ми е струвало първоначално, и няма как тази цена да се промени вече, независимо дали през следващите 25 години цената на фотоволтаиците ще се качва или ще пада. Мача е свирен при мен. Знам че ще стават по-евтини с времето, но за първите три години вече съм си избил по-голямата част от сумата, а след още две-три години ще ползвам абсолютно безплатен ток още двайсетина години.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    9-ти, безплатна ще стане, след като ти изплати инвестицията в панелите. Дотогава, ти си "предплатил". Можеш да си сметнеш дори. Но не пропускай момента, че панелите, както и батериите губят КПД с времето. Ще си зависим от времето, слънцето. Зимно време е съмнително произведеното от панелите да ти е достатъчно.
  • #11
    До долния ( преди 2 години )
    В сравнение с Конго, където експлоатират малки деца, Чили и Австралия са направо цвете. А в Австралия човешките права са горе-долу като и в Канада. Да не кажеш че и там има човешки права?
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    австралия и чили човешки права верно ли
fallback
Последни