Във времена бизнесът с фалшиви части се разширява и става все по-доходоносен. Говорим за спирачни дискове, колела, части на каросерията или кормилни детайли - практически няма автомобилни части, които да не са фалшифицирани, а от това страдат и най-големите производители.
Един от тях е концернът Mercedes-Benz, който трябва да покрие загубите, нанесени от дейността на фалшификатори, съобщава германският вестник Stuttgarter Zeitung. Само през миналата година митническите и правоприлагащите органи в Германия са конфискували повече от 1,86 милиона фалшиви продукта с лого с три лъча. Това е с 6% повече от година по-рано.
За да разкрият такъв обем нелегални резервни части, властите е трябвало да извършан над 650 специални акции. Според разследването, тази дейност се контролира от престъпни групировки на много високо ниво, като доходите им са впечатляващи.
„Индустрията с фалшивите части се управлява от структури на организираната престъпност и често прави дори по-големи печалби дори от от търговията с наркотици“, казва Рената Юнго Брунгер, която отговаря за правните въпроси в Борда на директорите на Mercedes-Benz.
За разлика от фалшивите часовници или луксозните чанти, плагиатството на автомобилни части не само застрашава репутацията на на марката, но, за съжаление, и безопасността на клиентите. Според експерти, тестването на фалшиви части, които визуално се различават малко от оригиналните детайли, показа плашещи резултати.
Производството и доставката на такива стоки не се извършват правилно. В повечето случаи фалшификаторите произвеждат резервни части в ужасни условия, без да се зачитат правата на работниците, без да спазват екологичните стандарти и правилата за защита на труда.
Един от основните проблеми е, че електронната търговия улеснява продажбата. Според Рената Юнго Брунгер, през последните 2 години глобалната коронавирусна пандемия се е превърнала в ценен помощник на киберпрестъпниците в нелегалния бизнес, тъй като фалшификаторите все повече използват онлайн-платформи и канали в социалните медии, за да популяризират своите фалшиви стоки.
Представител на юридическия отдел на Mercedes-Benz твърди, че фалшивите авточасти са по-евтини от официалните продукти, като същевременно често имат отклонения в изработката, а самата продажба се извършва чрез съмнителни интернет-източници, които не гарантират доставка до клиента, който е платил сделката.
„Имаше случаи, когато се предлагаха фалшификати под формата на оригинални резервни части на Mercedes-Benz според номенклатурата, която концернът не произвежда и никога не е произвеждал“, казва Рената Юнго Брунгер.