Продажбите на автомобили в Китай се сринаха и през януари удариха историческо дъно. От страх да не се заразят от смъртоносния коронавирус хората в страната избягват да посещават многолюдните места, включително автосалоните и автокъщите.
През януари спадът на местния автомобилен пазар достигна 22% - до 1,71 млн. бройки. В най-новата история на Китай продажбите на нови автомобили никога не са били толкова ниски. В същото време Китайската асоциация за леки коли прогнозира 30% спад през февруари. Асоциацията на местните автомобилни производители прави собствена статистика, показателите за която са близки до тези, посочени по-горе - спад с 20% до 1,61 млн. продадени бройки. Според нея това е най-големият срив от 2012 г. насам.
Епидемията от коронавируса в Китай неизбежно се отрази и на останалия свят - множество големи автомобилни производители се оказаха много зависими от вносни китайски резервни части и автокомпоненти. Bloomberg състави карта с приблизително разпределение на китайски резервни части, изнасяни за други страни.
Най-силно от недостига на компоненти бе засегнат Казахстан. След него са Япония и Южна Корея - до 70% от автомобилните компоненти в тези страни се внасят от Китай. И ако Казахстан не е особено известен със своята автоиндустрия, то Япония и Корея може да получат значителен удар по дейността си.
Почти всички японски автомобилни производители или смятат да спрат за известно време сглобяването на някои модели, или вече са го направили. Както и спирането на цели заводи, като направи Nissan например. Toyota изпитва огромни затруднения с отделни компоненти и търси алтернативни доставчици. В Южна Корея заводите на местните Hyundai и Kia, както и на Renault, подновиха работа след спиране за няколко дни.
Експертите от Fitch твърдят, че някои производители на автокомпоненти ще се окажат на фалита поради невъзможността за възобновяване на работата. Китайските власти силно препоръчват на множество компании да продължат принудителния отпуск на служителите си. Въпреки това много чуждестранни производители, които имат собствени фабрики в Китай, от следващата седмица ще връщат служителите си на работа с препоръката "мийте ръцете си по-често и носете предпазни маски".
Проблемите на Китай се засилват от факта, че дилърските центрове все още са затворени - те не са в състояние да отговорят на минималните хигиенни изисквания на властите за подновяване на работата. В същото време складовете остават буквално задръстени. Така че не е ясно къде ще се изпращат натрупаните продукти. Прогнозата за цялата 2020 г. е доста разочароваща. Според най-оптимистичните данни глобалният пазар на автомобили ще се срине с 5%.