Американската компания Ford обяви наскоро, че до второ нареждане спира да приема поръчки за моделите Fiesta и Focus в Европа. Причината е производствени проблеми на компанията, като само предварително конфигурирани автомобили ще могат да бъдат бъдат поръчвани.
Fiesta е важна част бизнеса на Ford на Стария континент, но данните за продажбите в Европа като цяло на автомобили от В сегмента показват непрекъснат спад. За това могат да се търсят много и различни причини. И в този спад сериозно пострада и Fiesta, съобщава Motor1.
С по-сложните регулации около електрификацията на индустрията производителите на автомобили ще бъдат изправени пред някои много трудни решения през следващите няколко години. Те трябва да решат дали да запазят настоящите модели, или да ги изоставят, за да се съсредоточат върху електрическите.
Fiesta е от „звездите“ на Ford Europe и е на пазара повече от 40 години, като са продадени над 16 милиона бройки. През годините Fiesta еволюира и изпревари по продажби силни конкуренти като Volkswagen Polo, Renault Clio или Fiat Punto. Когато европейският пазар загуби позиции от 2011 до 2013 г., много от автомобилите в B-сегмента прекратиха производството си. Такъв бе случаят с Fiat Punto, дългогодишен лидер, който така и не получи четвърто поколение.
И така, възможно ли е Fiesta да претърпи същата съдба като Punto? В тази връзка като цяло перспективата за B сегмента в Европа не е добра. Всъщност през последните осем години той е загубил повече от 5 пункта пазарен дял и спадът не е спрял (виж таблицата). Като основна причина се смята развитието и популярността на малките SUV.
През 2014 г. Ford представи Eco Sport в Европа и, въпреки че първоначално не постигна целите си като продажби, успя да препозиционира този B-SUV и да спечели дял от сегмента. През 2017 г. EcoSport регистрира 63 000 бройки в Европа срещу 255 000 за Fiesta. Година по-късно Ford продаде 113 000 бройки от SUV и 271 000 от хечбека. През 2019 г. имаше 229 000 Fiesta и 123 000 EcoSports, а тогава марката представи още един B-SUV – Puma.
През 2020 г. пандемията и Puma намалиха популярността на Fiesta. Обемът му спадна с 32 процента до едва 156 000 единици. Миналата година имаше 82 000 регистрирани бройки от хечбека срещу 134 000 за Puma. Делът в сегмента на първите спадна от 6,8 процента през 2020 г. до едва 3,9 процента през 2021-а, докато процентът на кросоувърите се увеличи от 6,4 на 6,6 процента.
Днес Fiesta играе второстепенна роля в B-сегмент. През първата половина на тази година регистрациите са продължили да намаляват с 49%. Това е значително повече в сравнение с общия спад на сегмента, който е с 19 процента. През юни Fiesta - автомобил, който от много години е сред десетте най-продавани в Европа, бе изпреварен от девет други конкурента (вижте таблицата) и зае 58-ма позиция в общото класиране.
Сегашната Fiesta е на пазара от началото на 2017 г. и се очаква да съществува още две или три години. Не е ясно обаче дали Ford ще запази тази емблематична кола в производство като традиционен малък седан или не. Или ще се даде приоритет на електрифицирана кросоувър версия и да препозиционира модела, за да използва бума на SUV.
Каквото и да е решението, истината е, че европейският В-сегмент се очаква да претърпи нови сътресения през следващите години. Законодателството прави автомобилите по-скъпи за производство във време, когато потребителите искат само SUV. И това се случва точно когато китайските производители се готвят да пуснат най-конкурентните си автомобили на световните пазари.