Тазгодишното издание на най-престижното събитие за спортни автомобили вдигна осезаемо летвата
ГУДУУД, ОТ СПЕЦИАЛНИЯ НИ ПРАТЕНИК. Първото, което ще ви удиви на Goodwood Festival of Speed, не са свръхбързите суперколи, смайващо редките класики като Bugatti 57 Atlante, или пък фактът, че на оградата точно до вас се е подпрял Джей Кей от Jamiroquai. Първото нещо, което ще ви изуми в най-престижното събитие за спортни автомобили в света, е размерът на паркингите.
Снимки: GFS, Automedia.bg
И на къмпингите. Километър след километър каравани, кемпери, палатки и просто паркирани автомобили: мястото спокойно би могло да послужи за лагер на цялата българска армия. След което се сещам, че понастоящем българската армия наброява малко над 20,000 души - а в Гудууд дневната посещаемост е ограничена на... 150,000.
В днешния си вид Фестивалът на скоростта датира от 1993, когато Чарлз Хенри Гордън-Ленъкс, херцог Ричмънд, решил да възстанови славните традиции в родовото имение. Отначало като еднодневно събитие, после, заради растящия интерес, като двудневно - събота и неделя, а напоследък фестивалът се простира в цели четири дни, започвайки още от четвъртък сутрин.
Човекът с каскета е Джейсън Чийтъм, по-известен като Джей Кей - вокалист на Jamiroquai и един от най-големите колекционери на класически спортни автомобили
Самото имение Гудууд се простира на 4,900 хектара в Съсекс, в най-югоизточната част на Англия, и е напълно подходящо за мащабите на това, което се случва тук в рамките на четири дни всеки юни. Всъщност - почти всеки юни, защото през 2020 фестивалът бе отменен заради правителствените мерки срещу Covid-19, а през 2021 се проведе чак през октомври, при това - без публика.
Херцог Ричмънд - идеологът и домакинът на Goodwood Festival of Speed
Това е едната причина тазгодишното издание да се отличава от предишните, дори от онези преди пандемията: интересът е рекорден. Лишени от зрелището в продължение на две години, сега феновете са твърдо решени да си наваксат, и билетите са разграбени много седмици преди началото на фестивала. Въпреки че никак не са евтини. Най-достъпният, само за един ден, започва от 47 лири (106 лева). Луксозните четиридневни пакети с настаняване и място в специалните ложи са от порядъка на 7-8 хиляди евро на човек.
Втората причина Гудууд 2022 да изпъква е, че бе избран като най-подходящото място за отпразнуване на 50-ата годишнина на BMW M. Легендарното поделение на баварците за спортни автомобили се ражда през май 1972 като скромна работилница с 35 служители, създадена да подготвя единични бройки за състезанията. Чак в края на 70-те на пазара се появява първата М-кола, предназначена за широка публика.
Сегашният СЕО на BMW M Франк ван Мийл разказва почти анекдотична история как в Мюнхен се е родила идеята да разширят фокуса от пистовите машини върху спортни автомобили за широката публика. В края на 70-те години ръководител BMW е Еберхард фон Кюнхайм - легендарна фигура, превърнала компанията от скромен производител с едва около 20,000 работници в днешния глобален гигант с над 120,000 души персонал и заводи на пет континента.
Фон Кюнхайм обича високите скорости и се вози в новото BMW Серия 7. Охраната му, с обикновена Серия 5, често не успява да го следва - доста притеснително по времето на най-големия разцвет на печално известната терористична група "Фракция Червена Армия", убила няколко от водещите индустриалци на Западна Германия. Затова на BMW Motorsport е възложено да тунингова колите на охраната. "Това ги е довело до дискусията дали човек наистина се налага да избира между спортен автомобил и удобен седан. И отговорът на това е "не" - защото ние можем да предложим и двете едновременно", казва ван Мийл. "Това е било и продължава да е една от рецептите за успеха ни. BMW M еволюира с тази тясна връзка между моторния спорт и масовото производство".
Самият ван Мийл добави още една съставка към рецептата: той бе човекът, категорично настоял за въвеждането на система за задвижване на четирите колела в М-моделите вместо традиционното задно предаване. Пуританите го критикуваха остро, но няколко години по-късно резултатите са неоспорими: през 2021 BMW M продаде рекордните 163,542 бройки. Сега холандецът се подготвя за дори по-голямо предизвикателство, което още повече ще напрегне традиционните почитатели на BMW M: да направи бранда електрически. Голямата премиера в Гудууд - първото по рода си BMW M3 Touring - всъщност ще е предпоследната кола с чисто бензинов двигател на компанията; задаващото се тази есен ново BMW M2 ще е последната. След това пътят е към хибриди и чисти електромобили.
Премиерата на новото BMW M3 Touring. Това ще е и предпоследният неелектрифициран модел на BMW M, последният ще дойде наесен с новото поколение на М2
Добра илюстрация е другата премиера тук: на BMW M Hybrid V8, с който компанията смята да участва в шампионата на IMSA и, по всяка вероятност, в в 24-те часа на Льо Ман. С класически бензинов V8 и електрическа система, тази машина изглежда като най-доброто от двата свята. И е достоен наследник на легендарните състезателни автомобили на BMW M. Които, естествено, също са тук: BMW 3.0 CSL, BMW M1 Procar от края на 70-те, BMW 3 Series E90 от Световния шампионат за туристически автомобили, и, не на последно място, BMW V12 LMR, което спечели Льо Ман през 1999. Тук е също и Brabham BMW BT52 - болидът, с който Нелсон Пике спечели шампионата във Формула 1 през 1983. Зад волана е Педро, синът на Нелсон. А само на няколко метра, в двора на някогашната гудуудска конюшня, са събрани всички актуални електромобили на BMW: новото i7, iX1, iX, i4...
BMW не е единствената компания, която показва такава трансформация в Гудууд. За пръв път в историята на фестивала площта, отделена на електрически коли, не отстъпва на тази за суперколите. Тук са две отдавна чакани електрически премиери от Америка: на пикапа на Rivian и на Lucid Air, "убиеца на Tesla". Редом с тях е възроденото, вече чисто електрическо Renault 5, а също новият Fisker Ocean, GV60 - първият електрически модел на Genesis, премиум марката на Hyundai.
Next e.GO, който трябва да се произвежда в Ловеч в бъдеще. Интересът на англичаните към малкия електромобил е сериозен
Тук е и Next eGO - електромобилът, който съвсем скоро трябва да се произвежда в Ловеч. Дребното градско автомобилче предизвика снизходителни коментари в България, където колата все още масово се смята за протеза за самочувствието (колкото по-голяма, толкова по-добре). Но тук интересът към него е такъв, че се налага да чакаме десетина минути, за да се доближим.
Все пак, както подобава на един Фестивал на скоростта, повечето показани електромобили са на другия полюс: като например новото Porsche Taycan GTS Sport Turismo с неговите 598 коня, или Ford Supervan, който уж е базиран на обикновения електрически Transit, но има четири електромотора, почти 2000 коня мощност и ускорение от 0 до 100 км/ч, по-бързо и от това на Bugatti Chiron.
Ford Supervan - уж на базата на Transit, но по-бърз от Bugatti Chiron
В съседство е и огромната палата на Future Lab, където няма да видите автомобили, но за сметка на това има безброй решения за бъдещето във всички области на живота: от холографски проектори и новия TESLASUIT за влизане в метавселената, до напълно автономните (и даже леко стряскащи) роботи на Boston Dynamics. Дори и NASA си има свой щанд, където е изложен свръхреалистичен модел на космическия кораб Orion.
Робот на Boston Dynamics
С ръка на сърце трябва да признаем, че даже той не впечатлява толкова, колкото хиперколите в Michelin Supercar Run - удивително събиране на 52 от най-бързите, високотехнологични и арогантни превозни средства на четири колела в света. Включително Aston Martin Valkyrie AMR Pro, Bugatti Chiron SuperSport 300+, Czinger 21C, новото Ferrari 296 GTB, T.50 на гениалния Гордън Мъри, Koenigsegg Jesko Absolut, Lamborghini Aventador Ultimae, McLaren Artura, Pagani Huayra R, Mercedes AMG One (първи контакт с широката публика), Porsche 911 by Singer, Rimac Nevera...
Спокойно можете да прекарате тук целия ден - но пък тогава няма да ви остане време за впечатляващата колекция от класически автомобили, за легендите от рали "Дакар" и група В на Световния рали шампионат, както и за болидите на петте отбора от Формула 1, които участват в Гудууд тази година. И покрай които край пистата се мяркат много познати лица: сър Джеки Стюърт, Найджъл Менсъл, Джаки Икс, Мика Хакинен, Деймън Хил, Дженсън Бътън...
Дженсън Бътън, един от шестимата шампиони от Формула 1, които бяха на тазгодишния фестивал
Другото, което не бива да пропускате, е шоу програмата. Защото Фестивалът на скоростта не е просто огромно събиране на интересни хора и автомобили, а и старателно подготвено забавление, в което няма да ви оставят да скучаете и за миг. Докато почистват пистата между няколко зрелищни демонстрации, е ред на Кралските военновъздушни сили да покажат най-новите си самолети - и удивителните си умения.
Не сме гледали новия "Топ Гиър", но се съмняваме да е по-атрактивен от въздушното шоу в Гудууд. А след него идва редът на кулминацията в програмата за четвъртък. Уейн Рейни, легенда в моторния спорт, три пъти световен шампион по мотоциклетизъм в клас 500 куб. см в началото на 90-те, ще се качи на своята Yamaha за пръв път от 29 години насам.
Уейн Рейни и зад него Кевин Шванц, Мик Дуън и Кени Робъртс-старши
Рейни можеше да е и четирикратен шампион: през 1993 водеше с 11 точки в шампионата, когато в злощастна катастрофа на "Мизано" в Италия си счупи гръбнака и остана парализиран от кръста надолу. Сега, подкрепян от ментора си Кени Робъртс старши и от още две легенди от 90-те - Кевин Шванц и Мик Дуън, ще се качи отново на мотора си. Експериментът е опасен: Уейн може да контролира мотоциклета само с ръце. При евентуално падане каишите, с които е привързан към мотора, го обричат на сериозни проблеми.
И отново Робъртс, Шванц, Рейни и Дуън
Разбира се, цялата каскада съвсем не е толкова импровизирана и рискована, колкото я представя коментаторът в Гудууд. Минаването по трасето е репетирано неведнъж; Рейни се старае да не поема никакви рискове и кара предпазливо. Но въпреки това след финала в очите му има сълзи. Това е чудесно обобщение за духа на Фестивала на скоростта в Гудууд: той е старателно режисирано, много професионално изпълнено и комерсиално насочено шоу. Но нито за миг няма да ви накара да съжалите, че сте отишли. А повторното минаване през гигантските паркинги и палаткови лагери на тръгване ни вдъхва увереност, че каквото и да носи бъдещето за автомобилите - електрификация, безпилотно управление или още някаква технологична революция - любовта ни към тях едва ли ще отмре.
Още снимки от Гудууд 2022 вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Възродено по чудо Bugatti 57 S спечели голямата награда във Вила д'Eсте 2022
-
От Батмобила до M8, спортното поделение на баварците ни даде поне дузина истински шедьоври
-
Произведени са 40 такива автомобила, но само този може да бъде използван и по улиците