Компанията Porsche AG произвежда своите превозни средства предимно в Германия, като това се случва в Цуфенхаузен – квартал, който се намира на границата на Щутгарт с област Лудвигсбург. Там има и музей, добре познат на феновете на марката. А статутът на производител на премиум спортни модели и луксозни джипове привлича много хора, които искат да направят кариера в Porsche.
Фактът, че Оливър Блуме - председател на борда на Porsche AG от 2015 г., печели повече от прилично, няма да изненада никого. Но как високата цена на популярни модели като Porsche Taycan, 911 или Cayenne влияе върху заплатите на обикновените и служители на компанията?
Стажанти
Porsche има 36 000 служители по цял свят, което е сравнително малко на фона на другите производители. За разлика от Daimler AG, където заплатите зависят от нивата на управление, компанията от Щутгарт има малко по-различна йерархия. Според данни на платформата за подбор на персонала Glassdoor, именно Porsche AG е най-популярният работодател в Германия за миналата година. Защо е така, показва проучване на в. Bild.
На тези, които идват на обучение, се изплаща заплата съгласно колективния трудов договор на IG Metal (металургична и електроиндустрия). През първата година на обучение те могат да разчитат на сума от 976 до 1037 евро на месец, след това - от 1141 до 1264 евро на месец. Експерти посочват, че стажът е най-добрият начин да станете част от екип, който има такъв работодател като Porsche AG.
Тези, които впоследствие останат на работа в компанията, могат да разчитат на годишна заплата от 15 100 евро. Наетите на работа студени получават между 12 480 и 21 120 евро на година.
Квалифицирани работници
От колективния договор с IG Metal зависят не само заплатите на студентите, но и на много други служители на компанията. Например, квалифициран работник в производството печели около 50 400 евро годишно. Малко повече взима механик - средно 52 900 евро. Инженерите изследователи на Porsche получават средно 85 700 евро годишно, докато ръководителите на екипи могат да се радват на годишна заплата от 100 600 евро.
Мениджъри
Естествено, мениджърите са по-високо ценени и това се отразява на възнагражденията им. Тези, които са свързани с доставката на авточасти, получават до 150 000 евро на година, докато колегите им в областта на производството заработват малко повече - до 170 000 евро.
На върха на пирамидата се намира Борд на директорите, оглавяван от Оливър Блуме. Според Bild, той печели около 4,76 милиона евро годишно, като така беше преди годините на коронавируса, така е и днес. И напълно нормално председателят на борда на Porsche притежава Porsche Taycan, който струва много пари, но пък само през миналата година от него бяха продадени над 20 000 бройки.
Бонуси
Търговският успех на Porsche AG не заобикаля нейните служители - компанията прави печалба и част от нея са разпределя между всички тези 36 000 души. През 2019 г., например, бонусите възлизаха на 9700 евро, което при някои служители отговаря на три пълни месечни заплати. Освен това, работещите във фирмата ползват 20% при покупка на популярните модели на марката.
Тези бонуси вероятно ще бъдат увеличени - през миналата година Porsche записа рекорд по продажби в историята си, като достави 301 915 нови автомобила на своите клиенти по целия свят. Това е с 11% повече в сравнение с 2020 г. Моделите с най-голямо търсене отново бяха SUV, като от Macan са реализирани 88 362 бройки, а от Cayenne - 83 071.