fallback

Опасна ли е магистралата за двигател с по-ниска мощност?

Някои шофьори се притесняват, че слабият мотор може да се повреди при високи скорости

По пътищата има много коли с двигатели с ниска мощност. В същото време скоростите на магистралите се повишиха през последните години и това кара някои шофьори да се опасяват, че двигателят на автомобила им може да не не издържи натоварванията и да се повреди. Правилни ли са тези опасения?

Първо, нека уточним кои двигатели на автомобили може да се считат за маломощни. Те са с работен обем от 1,2 до 1,6 литра, като се предлагат от европейски и азиатски производители. Някои от тях са с турбо, но има и атмосферни, които са с по-ниска мощност. Сред предимствата им са простата конструкция, която разходите за ремонт. Обикновено те имат по два клапана на цилиндър, нямат фазови превключватели и всмукателна система с променлива геометрия, така че няма какво да се счупи.

Друго тяхно преимущество е ниският разход на гориво, а също така и по-малкият данък. В същото време обаче тези мотори с със слаба или умерена динамика, която понякога превръща всяка изпреварване в мъчение. И това кара мнозина да се чудят дали високите скорости на магистрала ще навредят на тези агрегати.

Факт е, че всеки двигател по време на работа постепенно се запушва със сажди. Това важи особено за автомобили, които се движат предимно в града. Тези коли се нуждаят от „продухване“, тоест от шофиране с висока скорост, което е възможно именно по магистрала. И не е нужно оборотите на двигателя да достигат „червената“ зона, тъй като това може да накара електрониката да включи авариен режим.

В случая си струва да се поддържат 3500-4500 оборота в минута, което означава скорост от около 110-130 км/ч, тоест движение по магистрала. При шофиране с такава скорост за около 1,5-2 часа цялата натрупана мръсотия изгаря, а въглеродните отлагания върху клапаните също намаляват. Това определено е полезно за двигателя, защото колкото по-чист е двигателят, толкова по-дълго ще изкара.

Не бива обаче да се увличате, защото натоварванията в такива условия се увеличават, което се отразява на скоростната кутия (особено ако автомобилът е с вариатор) и върху окачването. Затова по-полезни за периодичните „продухвания“ на мотора, които може да се правят веднъж месечно. След това в града може да се кара по-спокойно, като икономията на гориво ще е по-висока, а двигателят ще изкара по-дълго.

fallback
  • #15
    Сметкаджията ( преди 2 години )
    Аз се чудя каква Дачия да взема или 65кс или 90 к.с защото се опасявам че няма да мога да изпреварвам и ще ми е проблем по баирите...
  • #14
    Абе ( преди 2 години )
    Да напомним, че максимално разрешената скорост на магистрала е 140,тоест,всяка една кола ще се справи без проблем. Впрочем, очаква се тоя лимит да бъде намален до 120 и дори 110.
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Мазда 2 на горната снимка. 1.5 двигател 102 коня. Имам я от януари и съм много доволен от нея. Разхода и на гориво не е малък, но е пъргава и идеална за мен, защото има всички необходими данни и за сравнително бързо извънградско шофиране. 180 км/ч си ги държи без проблем.
  • #12
    Пеко ( преди 2 години )
    Много измислена медия е тази!
  • #11
    Щирлиц ( преди 2 години )
    Изпреварването се превръща в мъчение тогава,когато задкормилното устройство не знае как да използва скоростната кутия.За такива екземпляри по времето на социализма пускаха документалния филм, "Втората възможност",западноевропейски между другото..
  • #10
    Митьо ( преди 2 години )
    По-малкия мотор не означава икономия. По големите мотори (2х.куб. напр.) са по-разтоварени, имат по-голям върт.момент и по-добра динамика при същия разход както при 1.2.
  • #9
    //// ( преди 2 години )
    Защо не? Моята е 1.9 комън рейл и постоянно 4х4 задвижване. Със 100 км на 6 та е 2000 оборота точно и с 4 човека и малко багаж дава 5.5 на 100.
  • #8
    пепи ( преди 2 години )
    До 110 с круиз контрол . Последно . Ако има круиз контрол , скоростта е точно 110 . Което ти дава 106 реално с навигация . Трудно ми се струва да дава 4.2 Както и 2000 оборота .
  • #7
    До номер 4 ( преди 2 години )
    Пропусна да кажеш...по надолнище
  • #6
    Бай Х ( преди 2 години )
    С 1.5 кубика,комън рейл турбо дизел,с около 2 000 Об/Мин до 110 км/ч с круиз контрол=4.2 л/100 разход,без проблеми!
fallback
Последни