Заводът на Fiat в Крагуевац ще бъде запазен, но служителите първо трябва да поработят две години в чужбина
Сделката за запазване на завода на Fiat в Крагуевац, която президентът на Сърбия Александър Вучич представи като един от големите си успехи, всъщност крие доста неприятна уловка за работниците, съобщава Bloomberg. Вучич бе договорил с групата Stellantis заводът да се преоборудва за производство на електрически автомобили и да се запазят двете хиляди работни места в него, като за целта сръбската държава отпуска на компанията помощ от 48 милиона евро. Сега обаче се оказва, че работниците в завода първо ще трябва да работят две години в друг завод на Stellantis зад граница.
Шефът на Stellantis Карлос Тавареш се споразумя с Александър Вучич за 190 милиона евро инвестиция в Крагуевац, от които Сърбия ще осигури 48 милиона. Но начинът, по който ще бъде организиран преходът, няма да донесе особен политически капитал на сръбския президент
От синдиката на служителите в завода в Крагуевац, бивш на Zastava, разкриха, че компанията е предложила избор: или двугодишна специализация в чужбина за работниците, за да овладеят спецификите по производството на електромобили, или компенсации в замяна на доброволно напускане. Не е ясно за каква част от служителите важи това предложение, но срокът за избор е доста кратък: заводът трябва да премине към електромобили през 2024 година.
Информацията бе потвърдена и официално от Stellantis. В изявление до медиите компанията обяви, че първите резултати са "окуражаващи" - близо 25% от работниците изявили склонност да поработят зад граница, а сто души вече са се съгласили да преминат в други заводи на групата в Европа.
Досега в Крагуевац се правеше миниванът Fiat 500L, интересът към който обаче клони към нулата
Според Саша Джорджевич, ръководител на заводския синдикат, в идеята няма нищо "окуражаващо". Джорджевич настоява, че е нередно компанията да принуждава работниците си да избират между гурбет и съкращение. "Сърбия потвърди, че ще участва в инвестицията с 48 милиона евро и не е честно да се използват тези пари, за да се принуждават нейните граждани да заминават за чужбина", подчерта профсъюзният лидер.
Все още няма и никаква яснота около евентуалния бъдещ електрически модел, който ще се прави в Крагуевац, и дори от коя марка ще е той. Досега заводът сглобяваше минивана Fiat 500L, интересът към който обаче постоянно намалява в последните години.
Още по темата:
-
Концернът ще произвежда електромобили в Крагуевац
-
Алиансът търси начини за компенсиране на увеличените разходи
-
Eдин електромобил трябва да измине 70 000 км, за да неутрализира само емисиите за производството на батерията си, твърди Карлос Тавареш