Колко време отнема зареждането на електрически автомобил? Е, това зависи от колата… и от зарядната станция… и от това колко други коли са включени към нея… и колко разредена е батерията … и, о, да, времето също има значение. Ако зареждането на конвенционален автомобил е като детска игра, зареждането на електрическо превозно средство е по-скоро като 3D шах или като 10-буквена дума от „Скрабъл“, пише Кайл Сток за Bloomberg.
Имайте предвид, че по принцип не трябва да е толкова сложно. За всеки конкретен модел автомобилните компании посочват колко електричество може да поеме и колко бързо - като се следва най-добрия сценарий. Полученият график се нарича крива на зареждане. С един поглед може да отговори на повечето въпроси на един уморен пътен воин, който се опитва да разбере къде да спре и за колко време, за да зареди колата си.
„Тази крива дава представа за това кога да заредите колата“, посочва Том Молоуни, който има канал в YouTube за съвети, свързани със зареждането на електромобили. В случая, оста X изобразява до каква степен е заредена батерията в скалата от 0 до 100%, докато оста Y показва колко електроенергия поглъща автомобилът в даден момент. Когато батерията е почти напълно разредена, тя се зарежда по-бавно.
Проблемът е, че за да се намерят тези диаграми, човек трябва да прегледа множество видеоклиповете или да се порови в дълбините на интернет за няколкото индустриални консултанти. Кривите на зареждане все още не са достъпни за широката общественост – поне не и тези, с които разполагат производителите на автомобили.
„Мисля, че (те) са притеснени да не направят електрическите си превозни средства твърде сложни“, смята Молоуни. Вместо това, ръководителите на автоконцерните се опитват да превърнат този спектър от изключително нюансирани данни в няколко точки за бързи данни, като се фокусират върху километри и минути, а не върху това колко електрона машината консумира за даден период от време.
Porsche, например, споделя, че батерията на Taycan се зарежда от 5% до 80% за 22,5 минути. Ford Motor от своя страна твърди, че батериите на електромобилите му увеличават заряда си от 15% до 80% за това време. На EV6 на Kia са необходими 18 минути, за да се зареди батерията от 10% до 80%. Производителите на автомобили може да се справят с математиката, но без стандартен еталон, сравнението е трудно.
„Навсякъде е така. Това се превърна в нещо като ново, конкурентно бойно поле. Тъй като гамата от електрически превозни средства непрекъснато нараства, бъдещето на пазара – всъщност печелившите и губещите като цяло в автомобилната индустрия, ще се определя до голяма степен от това колко бързо и надеждно се развиват тези машини“, споделя Стив Косовски, мениджър по дългосрочно планиране и стратегия в Kia America.
„Проблемът вече е не толкова с пробега, колкото с времето за зареждане“, смята Чарлз Пуун, директор „Инженеринг“ във Ford Motor. Потребителите обаче не получават напълно прозрачна картина в тази връзка, докато се опитват да определят коя кола най-добре отговаря на техните нужди. И не се заблуждавайте, феновете на електромобилите изглеждат нетърпеливи да търсят повече информация.
Още по темата и защо автомобилните компании предпочитат загадъчността – четете в Investor.bg.