Продължаващата с пълна сила криза за микрочипове и вихрещата се инфлация разместват сериозно позициите на европейския автомобилен пазар. Toyota, която допреди Covid-кризата бе второстепенен играч в ЕС, сега убедително излиза на второ място по данни на браншовата организация АСЕА. За сметка на това Renault, която дълги години държеше втората позиция, сега се смъква извън Топ 5, изпреварена не само от японците и Peugeot, но и от Mercedes и BMW.
Топ 10 в ЕС през 2018 година 1. Volkswagen - 11.2 2. Renault - 6.9 3. Ford - 6.9 4. Peugeot - 5.9 5. Opel - 5.8 6. Mercedes - 5.3 7. Audi 5.0 8. Fiat - 4.9 9. BMW - 4.8 10. Toyota - 4.6 |
Почти всички основни производители отчитат спадове през първите четири месеца на годината. Големите изключения са корейските Kia и Hyundai, както и Dacia. И трите марки понастоящем се радват на най-големите си пазарни дялове в ЕС в историята. От по-малките компании с добър ръст могат да се похвалят Porshe (10%) и Honda (27%), а също и DS (16%). Премиум марката на Stellantis вече изпреварва по продажби не само Alfa Romeo и Lexus, но и Land Rover. Важно е обаче да се отбележи, че отчетите на АСЕА не включват марки като Suzuki и Tesla.
Статистиката на АСЕА показва още нещо любопитно: България е един от трите най-бързо растящи пазари в Европейския съюз. Регистрациите у нас за четирите месеца са 9031, с 13.1% повече от същия период на миналата година. В ЕС по-високи ръстове отчитат единствено Румъния (35.6%) и Словакия (13.9%). Иначе средно за общността пазарът е е свил с 14.4% на годишна база. Най-продаваните марки в Европа през 2022 (ГАЛЕРИЯ):