Ако искате да си купите нов автомобил, ще трябва да чакате. Но не само това е проблемът – ще трябва да платите и доста висока цена. И това не се дължи само на пандемията от коронавирус и войната в Украйна. Причините са коренят много по-дълбоко и са на път да променят автомобилната индустрия като цяло.
Според изданието Motorzeitung, само за 3 години най-евтината версия на Volkswagen Golf в Германия е поскъпнала с 9000 евро. Най-продаваният модел в Европа през последните години в момента струва цели 28 5090 евро, като той съвсем не е изолиран случай – бързото покачване на цените вече е масова практика. Едновременно с това автомобилните производители все повече премахват евтините модели от списъка си с оферти и постепенно покупката на автомобил се превръща в лукс.
Недостигът вече се усеща
Тъй като на пазара има все по-малко нови коли, пазарът на употребявани автомобили също страда. Смята се, че основната причина за високото ниво на цените през последните 2-3 години са честите случаи на спиране на производството. Автомобилният експерт Фердинанд Дуденхофер също е на това мнение.
„Тъй като коронавирусът, недостигът на чипове и военните действия в Украйна влияят негативно на доставките на важни компоненти и материали, автомобилните компании произвеждат много по-малко превозни средства, отколкото биха могли да продадат“, отбелязва специалистът.
Според него има недостиг на налични коли, а дефицитните стоки, както знаете, са скъпи „Автомобилните производители могат да си позволят да продават малкото си коли на цени, които сметнат за подходящи, тоест на завишени цени. Дългогодишната практика да се дават отстъпки на клиентите е нещо от миналото“, казва Дуденхофер.
Наред с това, автомобилната индустрия в момента произвежда и продава предимно онези модели, които имат висок марж. Това, както може да се досетите, са скъпи модели с много опции, плюс новите електрически автомобили.
Малките са извън играта
Достъпните малки автомобили, особено в началните нива на оборудване, са нещо, което става все по-трудно за закупуване. При поръчка днес за такава кола, ще трябва да чакате с месеци. Като цяло сегментът на субкомпактните модели рязко намаля. Предишни бестселъри - като Peugeot 108, Skoda Citigo или Opel Adam, вече не се произвеждат. А тези, които останаха - като Volkswagen Up или Smart, се превърнаха в електрически превозни средства.
В един от най-конкурентните ценови диапазони доскоро – около 10 000 евро, където Dacia Sandero и Mitsubishi Space Star се продаваха като топъл хляб, сега можете да намерите съвсем малко играчи. Настоящите герои - Kia Picanto (13 250 евро), Renault Twingo (15 800) и Fiat Panda (13 490) вече се предлагат за суми, с които преди няколко години можеше да се купи добре оборудван малък автомобил,
По-големи размери
В същото време малките автомобили, разположени един клас нагоре, са на път да станат следващите жертви на настоящата икономическа ситуация. От конфигурацията на производители вече изчезват версиите с 3 врати, бедно оборудване и малки двигатели. Audi, например, вече обяви, че ще напусне сегмента. Главният изпълнителен директор на Audi - Маркус Дюйсман потвърди пред Frankfurter Allgemeine Zeitung, че субкомпактните модели A1 и Q2 няма да получат наследници и така компактните A3 и Q3 ще заемат място на „входен билет“ в света на Audi.
В момента минималните цени за продуктите на компанията започват от 29 000 евро. Причината за този обрат на събитията е проста - по-големите и по-скъпи коли правят повече пари. Рентабилността за повечето автомобилни производители днес е много по-важна от чистите продажби, като пример за това е и друга голяма компания – Ford, където започват да преконфигурират продажбите си в Европа.
Промяната означава, че ще се залага на скъпи модели като Mustang и Mustang Mach-E, а компактните Fiesta и Focus стават безинтересни за автомобилния производител. Ако тези два модела все пак получат наследници, те ще бъдат или електромобили, или кросоувъри. И съответно ще струват много повече, като ще носят повече пари на производителите си.
Все повече SUV и електромобили
При SUV-автомобилите нещата са ясни от няколко години – те носят много повече печалби от класическите седани, например. Масовите потребители харесват моделите от този клас и това също е една от причините евтините малки коли да умрат. Добавете и увеличаването на интереса към електрическа превозни средства, които също струват доста повече от еквивалентите си, оборудвани с двигатели с вътрешно горене.
Самите производители и тук се възползват от ситуацията, като предлагат своите електрически превозни средства с богат набор от оборудване, което само по себе си осигурява относително високи базови цени.
Средната стойност на продаваните в Германия автомобили е 31 801 евро. Това е с 6800 евро повече (27%) от преди година. При малките автомобили ръстът е 27,8%, а при лекотоварните – 31,1%. И причината е една и съща – недостиг на нови коли на пазара. Сега корпоративните автопаркове все повече отлагат обновяването на своя автопарк, което не благоприятства развитието на продажбите на лизинг. Поради това цените се покачват, включително в сегмента на сравнително новите употребявани автомобили.
Какво ни очаква?
Водещи експерти от индустрията са категорични, че това не са най-добрите времена за купувачите на автомобили. И като говорим за хора, които искат да купуват нови евтини автомобили, те няма да се променят в обозримо бъдеще. Ситуацията може да започне да се нормализира през 2024 г., смята Фердинанд Дуденхофер, но и това не изглежда много сигурно. А причината е, че автомобилните производители ще продължат да разширяват гамата си с по-добре оборудвани и съответно по-скъпи модели, които носят по-големи печалби.