Пазарът на нови автомобили в Европа продължава да се бори с вредните емисии, след като властите въведоха по-строги екологични стандарти. Благодарение на бонусите и стимулите, както и на порасналата информираност на потребителите, електрическите превозни средства вече записват сериозно увеличение на продажбите, а това оказва положително влияние върху околната среда, се казва още в доклада на JATO Dynamics.
Последните данни сочат, че общата средна стойност на емисиите CO2 на 17 пазара в Европа е спаднала от 117,7 г/км през 2020 г. на 99 г/км през 2021 г. Това означава намаление с 16%, което се дължи основа на нарастващата популярност на автомобили с нулеви емисии като Tesla, ID-гамата на Volkswagen, Fiat 500e и електрическите версии на Hyundai Kona, Kia Niro, Peugeot 208, Opel Corsa и други.
При марките лидери са Tesla, Polestar и Smart, които предлагат само електрически модели и съответно техните емисии са 0 г/км. Тези три бранда държат 2,1% от пазара на нови автомобили през миналата година. След тях се нареждат марки, чиито продажби се състоят основно от автомобили с хибридни технологии. Начело при тях са MG – британски бранд, който е собственост на китайската SAIC. Неговият показател е 45,7 г/км, което го прави един от най-малко замърсяващите производители в Европа
Като цяло най-голямо намаление на вредните емисии за миналата година отчитат 4 марки. Освен споменатата вече MG, която предлага предимно хибриди – 3 от общо 4 модела, това са Cupra, Jeep, Skoda и Mini. Техните средни емисии СО2 са спаднали най-много от всички производители, продаващи автомобили на Стария континент.
Лидер е Cupta със спад от 40% - от 174 г/км на 104,2 г/км. Испанското подразделение на Volkswagen Group прави този скок благодарение на добрите резултати на Cupra Formentor, чиято плъг-ин хибридна версия представлява 35% от обема на продажбите за миналата година. Заслуга за резултата имат хибридните версии на Leon и Ateca и електрическият Born.
Jeep е втората марка, която е регистрирала най-голям спад на емисиите, като той е 23% - от 159,8 г/км през 2020 г. на 122,8 г/км за миналата година. Това се дължи на пускането на пазара на хибридните (plug-in) версии на двата най-продавани модела - Compass и Renegade. При първия вредните емисии са с 68% по-ниски от тези на дизеловия еквивалент.
Добре се справя и Skoda, чийто спад е 22% - до 101 г/км. Подобрението идва от увеличените продажби на електрифицираната гама, която включва изцяло електрическия Enyaq (10% от общия обем на продажбите) и Octavia (4,3%) и Superb (2,6%) от plug-in хибридите. Въпреки това, средните емисии от бензинови и дизелови модели са намалели съответно с 3% и 7%.
Сред „отличниците“ по този показател за 2021 г. са още марките MG, Mini, Fiat, Ferrari, Audi, Mercedes, Volvo и Porsche, като всички те регистрират спад между 17% и 21%.