Недостигът на гориво в Украйна отново се увеличи, а цените се покачват въпреки правителственото регулиране. Сергей Куюн, директор на A-95 Consulting Group и енергиен експерт, говори за случващото се на пазара на петролни продукти.
„Дефицитът продължава. От една страна, няма опашки по бензиностанциите, но от друга - много станции в цялата страна не работят, а работещите станции нямат пълния асортимент от горива и продават само по 20 литра. Напоследък сме свидетели и на ограничения за търговски клиенти. Единствените без дефицит за гориво и напълно осигурени са силите за сигурност и общините. ”, пише експертът.
Защо обаче има дефицит на горива в Украйна? Първата причина според него се крие в унищожаването от руснаците на единствената рафинерия в Кременчуг, работеща в Украйна.
„От началото на април няма завод, договориха се вносни ресурси, но сега вносителите от Европа имат друга проблем - каза Куюн. - Европа е изправена пред неочаквано предизвикателство. Европейците нямат допълнителни цистерни и локомотиви. Нещо повече, ситуацията беше изненада и за самите европейци: оказва се, че не всички от железопътните цистерни могат да се движат по железопътната мрежа на Украйна поради различните технически изисквания“, казва експертът.
"Сега украинците за първи път в историята си чакат бензин и дизел от Германия. Недостигът на дизелово гориво се оказва най-голям. Търсенето от страна на земеделците също си казва думата. Въпреки че по всички признаци е по-малък от очакваното. Не знам за случаи някой да не може да си купи гориво или някъде да е имало опашки от камиони. Земеделските производители обаче използват различни трикове за пестене на гориво - намаляване на сеитбата, избор в полза на по-малко "капризни" култури, опростяване на технологиите и т.н.", продължава разказа си експертът.
Що се отнася до цените, правителството продължава държавното регулиране, което според Сергей Куюн има обратен ефект поради дефицита: „Има определена цена, но няма продукт. Като в съветски магазин. Да се надяваме, че ние просто не знаем всичко, но правителството знае повече и прави необходимото. Ситуацията с бензина е най-тревожна, но през последните дни се наблюдава възраждане на бензина“.
Положителната страна на този процес е, че на пазара се появи продукт от няколко мини рафинерии.
„Количеството не е много и не е с високо качество, но украинците са благодарни и за това. Още повече, че за повишаване на октана „малките нефтени рафинерии“ са принудени да добавят биоетанол от нашето производство, което е добре“, подчерта експертът.
Все още има проблем с автомобилната газ. „Газът се превърна в призрак: тоест няма го. Цената бавно пълзи нагоре и почти стигна до цената на бензина. Добрата страна - вносът на автогаз започна да се увеличава. И той ще дойде от екзотиката - американски LPG, добиван от шистови залежи."
„Хората се връщат, Киев оживява, но и изразходва ценно гориво, включително гореспоменатия таз от САЩ. Когато продуктът е наличен, е странно да се говори за прогнозата за цената. Въпреки това оставаме фокусирани върху световните цени, които, въпреки че все още се колебаят, изглежда са намерили коридор. Шамарът от липсата на руския петрол ще държи света в напрежение, докато ОПЕК приключи да се гърчи и не започне да пуска повече петрол на пазара. Дотогава очакваме увеличение на производството от САЩ и други страни с високи разходи за производство на горива“, категоричен е експертът,