fallback

Защо не трябва да паркирате на бордюра?

Глобата, която може да получите, не е най-сериозният проблем

В градовете има голям недостиг места за паркиране и това често кара шофьорите да качват колите си на тротоарите. В някои от тези случаи автомобилът бива оставян с изкривена каросерия. Случва се също дори места, които са разрешени за паркиране, да бъдат под сериозен наклон, а това също може да се окаже проблем за превозното средство. Особено, ако бъде оставено продължително време в подобно положение. Какви опасности крие качването на автомобила на бордюра?

Пукнатини на предното стъкло

Стандартният бордюр е с височина от около 300 м, като част от него – около половината, е заровена в земята, а другата остава навън. Това обикновено са около 160 мм, които образуват разделителна преграда между пътното платно и тротоара (или моравата). Това е доста висока изпъкналост, която надвишава пътния просвет на много автомобили. В сегмента на премиум-автомобили просветът от 130 мм е широко разпространен, докато при масовите модели този показател е 150 мм.

Ето защо, когато се опитват да се изкачат на бордюр, шофьорите често драскат долната част на бронята. Естетическият вид на автомобила се влошава, въпреки че подобни повреди не представляват опасност за оборудването. Само кросоувъри, чийто просвет надвишава 180 мм и се приближава до 200 мм, могат безопасно да се изкачват по бордюра. Това важи и за автомобили, които са били доработвани и са получили по-хлабаво окачване.

Когато едното колело се удари в бордюра, каросерията на автомобила е изкривена. Натоварването е концентрирано в една точка, а именно в опорния лагер на предната част на окачването. Освен това, натоварването се разпределя върху носещото тяло и причинява вътрешни напрежения. И ако каросерията е изгнила, това се отразява изключително негативно на състоянието на някои нейни елементи – понякога, например, вратите трудно се отварят.

Факт е, че силовата рамка на каросерията няма да се огъне, но пък предното стъкло може да пострада. Конструктивно то е проектирано да издържа натоварване, но ако има повреди по него, макар и незначителни, то съществува риск от появата на пукнатини, които с времето стават все по-големи и да достигнат до ръба на стъклото.

Натиск върху елементите на окачването

Когато превозното средство е изкривено настрани, възниква неравномерно натоварване върху елементите от окачването. Пружините са силно притиснати, същото се отнася и за шарнирите. В подобно положение гумата се „уморява“ и получава сериозни вътрешни повреди. Такива, почти сигурно, ще има и по окачването, което също се износва. Всичко това води до появата на луфтове, а това няма как да не се отрази и на управлението на автомобила.

Не по-малко опасно е пружините да стоят дълго време в компресирано състояние. Металът има собствена „памет“ и при продължително натоварване със сигурност ще промени първоначалната си форма. Ето защо, при консервиране за по-дълъг период, колите се окачват на дървени пръти, които позволяват да се разтоварят пружините и амортисьорите.

Неправилни показания на сензорите

Ако резервоарът е пълен с по-малко от 1/8 от обема и нивото на горивото е близо до резерва, наклонът на автомобила може да повлияе на работата на индикатора за гориво. Той ще започне да показва грешно ниво на бензина (или дизела), но това няма да повлияе на изправността на техническите системи. Горивната помпа все още ще изпомпва бензин по магистралите.

Натоварване на двигателя

Паркирането на наклон създава допълнителен стрес върху двигателя на автомобила. В никакъв случай не бива превозното средство да се оставя на предавка, ако е оборудвано с механична скоростна кутия. Тя постепенно се уврежда, тъй като коляновият вал се върти, когато е подложен на натоварване.

Съществува и риск от завъртане на клапанния механизъм и дори от прескачане на зъбите на ангренажния ремък. Ето защо е важно да дръпнете здраво ръчната спирачка, за да закрепите машината. Така трябва да се подхожда и при автомобили с автоматична скоростна кутия. Стоенето под наклон за дълги периоди от време може да причини счупване на фиксаторите на режим P в скоростната кутия. Ако ръчната спирачка не работи, може да се поставят камък пред колелата.

Глоба за неправилно паркиране

На последно място паркирането на бордюра може да донесе глоба на водача или на собственика на автомобила. Тя е между 20 и 200 лева, като санкцията вече не се налага със стикер, оставен под чистачките на превозното средство, а се изпраща по пощата. Освен това, наказанието за паркиране на бордюра не може да бъде обжалвано.

fallback
  • #17
    ! ( преди 2 години )
    Платихте ли му на този за написаните глупости? Аз мога за паркирането на НЛО да ви пратя статия, колко ли ще взема като хонорар, едва ли този писач се е сетил да пише по тази тема....
  • #16
    ТНТ ( преди 2 години )
    Преди да ни нападне селянията паркирахме прекрасно
  • #15
    Един ( преди 2 години )
    Най-полезното от статията, което научих е, че бордюрите са по 300 метра.160 мм. над земята, а останалото кой знае къде е...
  • #14
    Стоян ( преди 2 години )
    Такива натоварвания възникват когато едно или три колела са на бордюра.
  • #13
    руменкрастанов ( преди 2 години )
    Пълни глупости,я се стегнете...не пишете такива празноглави твърдения.Няма нито една истина .
  • #12
    Дзвер ( преди 2 години )
    А пък аз се чудех защо колата ми е на една срана. От дясно не може да се качиш, а от ляво прага стържи по асфалта. Много е неприятно като има камъчета по пътя.
  • #11
    Нико ( преди 2 години )
    Големи глупости. Бордюри по 300 м и "памет" на пружините. Ако държиш колата с месеци под наклон може да й стане нещо.
  • #10
    Моя милост ( преди 2 години )
    За бордюр ли говорите или небостъргач ?
  • #9
    Бай Хой ( преди 2 години )
    "Стандартният бордюр е с височина от около 300 м".....
  • #8
    dej ( преди 2 години )
    За първи път пиша и за последен си губя времето да чета статиите на този "специалист"!Така е на теория,но на практика са пълни глупости!Както и другите му писания!
fallback
Последни