Френският хибрид заема дизайна си от премиум сегмента, а технологиите - от Formula 1
SUV, но с очертанията на купе: премиум производителите отдавна откриха тази топла ниша на претъпкания автомобилен пазар. Беше само въпрос на време и някоя масова марка да се опита да се настани в нея. Марката, разбира се, е Renault, а моделът се нарича Arkana.
Ако това ви звучи познато, не се чудете - всъщност автомобил със същото име и почти идентична външност от няколко години се предлага на руския пазар. Трябва обаче да уточним нещо много важно – тази версия технологично е съвсем различна от предназначената за Европа Arkana. Руският модел е на платформата на Dacia Duster и с двигатели и задвижване, недостъпни у нас заради стандартите за емисии.
Европейската Arkana е изградена на значително по-модерната платформа CMF-B, която се ползва съкщо от актуалните Clio, Captur и Nissan Juke. Дължината на автомобила надхвърля четири и половина метра, а благодарение на скосения таван аеродинамиката е подобрена с 25% в сравнение с обикновен SUV от същия клас. Тоест онова, което купеобразната форма ви отнема като практичност, ви връща като икономия и управляемост.
Интериорът е в стила на познатите ни модели на Renault, най-вече на по-малкия като размери кросоувър Captur. Впечатляват цифровият приборен панел и дисплеят на мултимедийната система, както и електромеханична ръчна спирачка. Планките за смяна на предавката от волана напомнят на доста по-скъпи конкуренти.
Европейската версия предлага и много по-богато оборудване от руския вариант, като в него влизат адаптивен круиз-контрол, система за поддържаве на лентата на движение, асистент за наблюдение на слепи зони, система за автоматично спиране и така нататък.
В Renault определено са помислили и за удобството. Мястото на втория ред седалки позволя там да возят и хора с по-висок ръст, като скосеният таван не се отразява на комфорта им. Обемът на багажника е 513 литра, но намалява до 480 при хибридния вариант заради батерията. Но и това е доста приличен показател, с цели 100 литра над този на Volkswagen Golf.
Ние тестваме именно хибридното задвижване, което при все по-строгите европейски еконорми явно ще доминира в бъдеще. Освен с него, Arkana се предлага и с бензинови двигатели. В случая нашият автомобил е в модификация E-Тech, която разчита на 1.6-литров бензинов двигател с 91 конски сили и два електромотора, добавящи съответно 36 и 15 коня. Съвкупната мощност на задвижващата система е 143 коня, които в повечето случаи са напълно достатъчни.
Renault Arkana E-Tech
143 к. с. максимална мощност
205 Нм максимален въртящ момент
10.8 секунди 0-100 км/ч
|
Самата хибридна система е доста необичайна и от Renault с гордост напомнят, че е взаимствана от болидите им във Формула 1. По-малкият от двата допълнителни мотора работи като стартер-генератор. Той има за задача да осигурява по-плавна смяна на скоростите. По-големият дава допълнителна мощност при нужда, но същевременно насочва рекуперираната енергия към батерията с капацитет едно цяло и два киловатчаса.
Последният показател вече ви е подсказал, че Arkana не може да разчита на кой знае какъв пробег само на електричество. Идеята на инженерите на Renault е различна и това си проличава след първия ни преход с дължина от около 200 км. Бордовият компютър показва разход от 5.6 литра на сто, и то след доста дълъг преход по магистрала с максималната разрешена скорост.
В града нещата изглеждат още по-впечатляващо, като разходът пада до 5 литра на сто. Заслугата е на необикновено сложната трансмисия, която на практика е двойна - една за двигателя с вътрешно горене и една за електромотора.
Друга разлика между хибрида и бензиновата Arkana е режимът 'B' на трансмисията, при който се засилват рекуперацията и спирането.
Като цяло поведението на автомобила не е кой знае колко по-различно от това на обикновен кросоувър с подобни размери. Накланянето в завоите си го има, в същото време обаче воланът е доста директен и внушава увереност, особено в комбинация с дългия списък електронни системи за безопасност.
Всички тези системи и асистенти обаче струват пари. А и желанието на Renault да се равнява по производители от по-висок клас също подсказва, че този модел няма как да бъде евтин. Базовият вариант стартира от 47 000 лева, като срещу тях получавате 1.3-литровия турбомотор, съвместна разработка с Mercedes, който тук развива 140 конски сили. Строго погледнато, и той е хибрид, но от така наречените "меки". Има и по-мощен вариант със 160 коня.
При пълноценния хибрид E-Теch във високо ниво на оборудване, каквото е RS Line например, цената скача до повече от 60 000 лв. Факт е, че за тях получавате кожен салон, 19-цолови джанти и куп глезотии, които правят колата още по-приятна за ежедневно ползване. Получавате 20 сантиметра просвет, което при българските пътни условия си е подчертано полезно. И накрая получавате нещо още по-ценно - възможността да се откроявате сред все по-многобройното стадо от SUV модели.
Още снимки от теста на Renault Arkana вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Тествахме два от най-икономичните градски автомобили в момента
-
Новите поколения са пораснали във всяко отношение - включително и, за жалост, в цената
-
Най-продаваният френски автомобил предлага умерена еволюция отвън и истинска революция отвътре