Лекотоварният бестселър вече не съществува, заменен от Renault Express. Проверихме какви са разликите (ВИДЕО)
За последните 9 години в "Колела" сме тествали почти 500 нови автомобила - в целия диапазон от Volkswagen Up до Rolls-Royce Phantom. Но по стечение на обстоятелствата никога не тествахме най-продаваната нова кола в България за това време. Тази кола.
Донякъде това е разбираемо, защото компактните ванове не са най-съблазнителният сегмент на автомобилния пазар. А и Dacia Dokker, произвеждана в Мароко върху платформата на старите Sandero и Logan, не е най-бляскавият му представител. Но тя компенсира липсата на шик с едно друго качество. Когато и през 2021 Dokker уверено оглави класирането в България, и то единствено на базата на складови автомобили, без производство, започнахме да осъзнаваме пропуска си.
А сега вече е малко късно, защото от миналата година Dacia Dokker вече не съществува като модел. Вместо нея съществува ето това: новото Renault Express. Нека да видим дали го бива за нещо.
Промените във външния вид са очевидни: нова броня, нов капак, различни светлини отпред и отзад. И, естествено, нов надпис. Като изключим това, Express е на същата платформа, както досега, със същото задвижване и се прави в същата фабрика в Танжер. Означава ли това, че в Renault са създали нов модел просто с цената на една лъскава емблемка?
Истината е някъде по средата. Express действително е еволюция на Dokker, сглобена от същите основни компоненти. Но те самите са доста променени, за да може колата да отговаря на актуалните европейски стандарти - и за безопасност, и за емисии.
Зоните на сблъсък са подсилени. Предният капак вече покрива в пълна степен правилата за опазване на пешеходците. Късите светлини са с 60 процента по-мощни, а дългите - с 90 процента. Новите джанти и гуми с понижено съпротивление намаляват разхода с милилитри, които при обичайния голям пробег на този тип автомобили накрая стават много осезаеми.
Изборът на двигатели няма да ви изненада особено. Има два дизела, 1.5 dCI - мотор, с който вече имаме над двайсет години опит, и който тук е с две степени на мощност: 75 и 95 коня. Този агрегат е икономичен, достатъчно пъргав, може би малко шумен и недодялан, но това не е голям проблем в един лекотоварен модел.
Renault Express 1.5 dCi
95 к. с. максимална мощност
240 Нм максимален въртящ момент
162 км/ч максимална скорост
13 секунди 0-100 км/ч
|
Но най-евтиният двигател за новото Renault Express е бензинов: 1.33 с турбо и 102 коня. Това е същият 1.33 турбо, който Mercedes създаде съвместно с Nissan и Renault (с код H5Ht при Renault, или M282 при Daimler), и който днес се слага в GLB, новата А-класа, Nissan Qashqai, Renault Captur и Megane, и какво ли не още.
Дизелът е най-логичният избор за този сегмент на пазара. Но и бензиновият мотор има своите предимства. Мощността му е напълно достатъчна, защото Express не е особено тежък ван - по-малко от 1.3 тона с шофьора. Освен това самият двигател тежи по-малко. В резултат товароносимостта расте - цели 780 килограма, докато при дизелите е само 650.
Всички двигатели са обновени и вече покриват пълния стандарт Евро 6, а не само временния, както беше при Dokker. Шестстепенната ръчна скоростна кутия работи прилично. Предавките са доста дълги - още едно решение в полза на по-ниския разход. Но въпреки тях изпреварванията не са проблем заради добрия въртящ момент.
Задното окачване е изцяло подменено и вече ползва техниката от новото Kangoo. Спирачките отзад си остават барабанни, но вършат прилична работа. Все пак да кажем, че не сме тествали колата с пълен товар.
Разликите в интериора между Dokker (горе) и Express са лесно видими
Още по-забележими са промените вътре. Интериорът на Dokker беше с комфорта на затворническа столова. При Express отношението е като към хора. Седалките са по-меки и с повече странична опора. Има безжично зарядно за смартфон, мултимедия с Android Auto и Apple CarPlay, доста повече удобни места за съхранение на предмети.
Има асистент за ремарке, предупреждение за кола в сляпата точка, сензор за паркиране отпред. И най-важното - има камера за обратно виждане, в чието отсъствие карането на Dokker из големия град беше истинско адреналиново приключение. Камерата не е със смайваща резолюция, а и сензорният екран на мултимедията е бавничък. Но на фона на досегашната кола си е чиста революция.
Товарното отделение все така има разделена две към едно задна врата, която се отваря лесно на 180 градуса. Страничната врата е плъзгаща и предлага почти 72 сантиметра ширина на отвора - рекорд в сегмента. Можете да си поръчате и втора плъзгаща се врата отляво, макар и само при бензиновите версии.
Express е получил също точки за укрепване на товара - общо до 12, като четири са въртящи се. Като опция се предлага и фабрична облицовка на товарната зона - дърво или PVC. При Dokker изобщо нямаше подобни глезотии.
Всичко това е чудесно, разбира се, но причината Dokker да бъде толкова години най-продаваният автомобил в България не бяха неговите товарни или динамични качества. Причината беше цената. А цената точно в този момент е много деликатен въпрос. За последните две-три години масовите модели от В- и С-сегмента поскъпнаха с три, пет, в някои случаи и над седем хиляди лева, даже без да сменят понякога поколенията. А тук имаме не само смяна на поколенията, но и смяна на емблемата. Означава ли това, че трябва да ни е страх от цената на Renault Express?
Всъщност - не. Разликата не е потресаващо голяма. Миналата година Dokker започваше с бензиновия мотор от малко над 26 хиляди лева (за пътническа версия; товарната се предлагаше у нас само с дизел). Сега бензиновото Renault Express започва от 28 600 лева. Разлика от две хиляди и петстотин лева не е малка, естествено. Но е доста под средното ниво на автомобилната инфлация напоследък. И все така това си остава най-достъпният лекотоварен модел в България. С голям аванс.
Още снимки от теста на Renault Express вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
С този фейслифт румънският бестселър запазва всичките си козове, но добавя и малко повече удобства
-
Тествахме модела още преди началото на серийното производство (ВИДЕО)
-
Бюджетният хечбек променя дизайна, платформата и самата си философия