fallback

Какво стана с Dacia Dokker? Тестваме наследника на най-продаваната кола в България

Лекотоварният бестселър вече не съществува, заменен от Renault Express. Проверихме какви са разликите (ВИДЕО)

За последните 9 години в "Колела" сме тествали почти 500 нови автомобила - в целия диапазон от Volkswagen Up до Rolls-Royce Phantom. Но по стечение на обстоятелствата никога не тествахме най-продаваната нова кола в България за това време. Тази кола.

         Донякъде това е разбираемо, защото компактните ванове не са най-съблазнителният сегмент на автомобилния пазар. А и Dacia Dokker, произвеждана в Мароко върху платформата на старите Sandero и Logan, не е най-бляскавият му представител. Но тя компенсира липсата на шик с едно друго качество. Когато и през 2021 Dokker уверено оглави класирането в България, и то единствено на базата на складови автомобили, без производство, започнахме да осъзнаваме пропуска си.             А сега вече е малко късно, защото от миналата година Dacia Dokker вече не съществува като модел. Вместо нея съществува ето това: новото Renault Express. Нека да видим дали го бива за нещо.

Промените във външния вид са очевидни: нова броня, нов капак, различни светлини отпред и отзад. И, естествено, нов надпис. Като изключим това, Express е на същата платформа, както досега, със същото задвижване и се прави в същата фабрика в Танжер. Означава ли това, че в Renault са създали нов модел просто с цената на една лъскава емблемка?           Истината е някъде по средата. Express действително е еволюция на Dokker, сглобена от същите основни компоненти. Но те самите са доста променени, за да може колата да отговаря на актуалните европейски стандарти - и за безопасност, и за емисии.

Зоните на сблъсък са подсилени. Предният капак вече покрива в пълна степен правилата за опазване на пешеходците. Късите светлини са с 60 процента по-мощни, а дългите - с 90 процента. Новите джанти и гуми с понижено съпротивление намаляват разхода с милилитри, които при обичайния голям пробег на този тип автомобили накрая стават много осезаеми.              Изборът на двигатели няма да ви изненада особено. Има два дизела, 1.5 dCI - мотор, с който вече имаме над двайсет години опит, и който тук е с две степени на мощност: 75 и 95 коня. Този агрегат е икономичен, достатъчно пъргав, може би малко шумен и недодялан, но това не е голям проблем в един лекотоварен модел.  

Renault Express 1.5 dCi

95 к. с. максимална мощност

240 Нм максимален въртящ момент

162 км/ч максимална скорост

13 секунди 0-100 км/ч

Но най-евтиният двигател за новото Renault Express е бензинов: 1.33 с турбо и 102 коня. Това е същият 1.33 турбо, който Mercedes създаде съвместно с Nissan и Renault (с код H5Ht при Renault, или M282 при Daimler), и който днес се слага в GLB, новата А-класа, Nissan Qashqai, Renault Captur и Megane, и какво ли не още.

Дизелът е най-логичният избор за този сегмент на пазара. Но и бензиновият мотор има своите предимства. Мощността му е напълно достатъчна, защото Express не е особено тежък ван - по-малко от 1.3 тона с шофьора. Освен това самият двигател тежи по-малко. В резултат товароносимостта расте - цели 780 килограма, докато при дизелите е само 650.        

       Всички двигатели са обновени и вече покриват пълния стандарт Евро 6, а не само временния, както беше при Dokker. Шестстепенната ръчна скоростна кутия работи прилично. Предавките са доста дълги - още едно решение в полза на по-ниския разход. Но въпреки тях изпреварванията не са проблем заради добрия въртящ момент.

Задното окачване е изцяло подменено и вече ползва техниката от новото Kangoo. Спирачките отзад си остават барабанни, но вършат прилична работа. Все пак да кажем, че не сме тествали колата с пълен товар.          Разликите в интериора между Dokker (горе) и Express са лесно видими       Още по-забележими са промените вътре. Интериорът на Dokker беше с комфорта на затворническа столова. При Express отношението е като към хора. Седалките са по-меки и с повече странична опора. Има безжично зарядно за смартфон, мултимедия с Android Auto и Apple CarPlay, доста повече удобни места за съхранение на предмети.                  Има асистент за ремарке, предупреждение за кола в сляпата точка, сензор за паркиране отпред. И най-важното - има камера за обратно виждане, в чието отсъствие карането на Dokker из големия град беше истинско адреналиново приключение. Камерата не е със смайваща резолюция, а и сензорният екран на мултимедията е бавничък. Но на фона на досегашната кола си е чиста революция.                    Товарното отделение все така има разделена две към едно задна врата, която се отваря лесно на 180 градуса. Страничната врата е плъзгаща и предлага почти 72 сантиметра ширина на отвора - рекорд в сегмента. Можете да си поръчате и втора плъзгаща се врата отляво, макар и само при бензиновите версии. Express е получил също точки за укрепване на товара - общо до 12, като четири са въртящи се. Като опция се предлага и фабрична облицовка на товарната зона - дърво или PVC. При Dokker изобщо нямаше подобни глезотии.                 Всичко това е чудесно, разбира се, но причината Dokker да бъде толкова години най-продаваният автомобил в България не бяха неговите товарни или динамични качества. Причината беше цената. А цената точно в този момент е много деликатен въпрос. За последните две-три години масовите модели от В- и С-сегмента поскъпнаха с три, пет, в някои случаи и над седем хиляди лева, даже без да сменят понякога поколенията. А тук имаме не само смяна на поколенията, но и смяна на емблемата. Означава ли това, че трябва да ни е страх от цената на Renault Express?            Всъщност - не. Разликата не е потресаващо голяма. Миналата година Dokker започваше с бензиновия мотор от малко над 26 хиляди лева (за пътническа версия; товарната се предлагаше у нас само с дизел). Сега бензиновото Renault Express започва от 28 600 лева. Разлика от две хиляди и петстотин лева не е малка, естествено. Но е доста под средното ниво на автомобилната инфлация напоследък. И все така това си остава най-достъпният лекотоварен модел в България. С голям аванс.

Още снимки от теста на Renault Express вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #20
    Стоян ( преди 1 година )
    Сравняват най-базовата Дачия с най-натоакното Рено . Малко ми е наредба това ревю .
  • #19
    ij_pepe ( преди 2 години )
    Ако е рено да е 4ка или 5ца, ако е ситроен по на-зад 2cv. Ако е фият то 500 ама тоя дет го спреха 79 година.
  • #18
    Mannol ( преди 2 години )
    Единственото предимство на тази малария.... Цената! Всичко друго е абсолютен шит!
  • #17
    До 15 ( преди 2 години )
    Лесно ти се захабява ума изглежда. Как да приема глупостите,че асистенти и нов мотор оскъпяват една кола с 50%. То здрав разсъдък имаш ли. Айде не се хаби.
  • #16
    ми кво става... ( преди 2 години )
    смениха отварачката с фичка на капака и айде на балъците!
  • #15
    Смех ( преди 2 години )
    Къде сравнявате Ниссанската платформа и двг с фалиращата соцфирмичка ФВ
  • #14
    до 10 ( преди 2 години )
    ти не приемаш много, а? Няма да се хабя повече :)
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Докера 1.6 на магистралата не дава да й пипнеш газта, дърпа готино, над 3000 об./мин егати нервния мотор.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    нАЙ-НОВОТО Кади е много красива баничарка, според мен по-красива от Реното,което е с много големи фарове и изглежда като Мерцедес 124-ка. Аз съм тия,дето писах отдолу,че Докера е по-добър от Кади и другите баничарки, но говоря за предпоследното Кади, това най-новото само му погледни таблото, чудесно,като Голф 8 интериор, тесни фарове, тесни стопове, като японска кола от старите , така се прави кола.
  • #11
    Лекия ( преди 2 години )
    За кола от 1998 е супер, само Опел кадет 88 го бие по здравина.
fallback
Последни