fallback

Машината, която спаси руската военна индустрия

Историята на Су-30, идеалния боен самолет за развиващите се страни

Въпреки носталгичните спомени, които носят за някои от нас, трудно може да се твърди, че съветските автомобили са епохални постижения. Най-доброто, което може да се каже за тях, е, че вероятно са били максимумът, постижим при ограничените ресурси на социалистическия лагер, и при суровите условия в най-голямата по площ страна в света. Но има друга област на транспортното машиностроене, в която СССР наистина беше на гребена на вълната, що се отнася до съвременност на технологиите. Става дума, естествено, за бойните самолети - защото ако ресурсите за потребителски стоки като автомобилите бяха ограничени, военните конструктори рядко са срещали подобни проблеми. Тук ще ви разкажем за един от последните бойни самолети, разработени преди разпадането на Съветския съюз - Су-30.

Представен в началото на 80-те години на миналия век, самолетът Су-27 се превърна не само в машина, която изпреварва времето си, но и в универсална платформа за разработване на нови модели самолети. Модернизационният потенциал на Су-27 се оказа просто колосален. На негова основа са създадени машините Су-30, Су-33, Су-34 и Су-35. Особена популярност придобиха самолетите Су-30 и Су-34.

Все пак няма да е съвсем правилно да се каже, че Су-34 е по-добър от Су-30. Тези самолети са напълно различни. И именно поради тази причина "30-ката", а не "34-ката", е много популярен като експортен продукт. Към днешна дата Су-30 е един от най-популярните модели за износ. Тиражът на самолета към момента е около 650 екземпляра. Освен всичко друго, това прави нашия герой и един от най-популярните самолети от т.нар. 4-то поколение.

В много отношения именно чуждестранните поръчки за Су-30 в смутните времена на 90-те помогнаха на Русия да запази своята военна авиационна индустрия. "30-ката" е бърза, доста модерна, маневрена машина, способна да поразява еднакво добре въздушни и наземни цели.

И всичко това за много малко пари по стандартите на военната авиация. Излишно е да казваме, че именно този набор от причини прави Су-30 толкова популярен сред държави, които не могат да си позволят скъпи военновъздушни сили, но все пак искат да имат на свое разположение прилични бойни машини, които са от значение поне в регионалните конфликти.

Резултатът е идеална бойна машина за развиващите се страни. Отделно трябва да се спомене, че Су-30 е и отлична тренировъчна машина. Освен това, поради своята гъвкавост, самолетът може да бъде адаптиран за различни задачи с помощта на допълнително оборудване, инсталирано на него. При желание Су-30 лесно се превръща и в разузнавателна машина.

fallback
  • #34
    анонимен ( преди 2 години )
    така като гледам искате да излизаме от нато? колко шокиращо! предсказуеми сте
  • #33
    край ( преди 2 години )
    Хубав - лош - не дават. Ние трябва да се платим за самолетите на тия дето ни "пазят". По каквато те кажат цена -такава. От кого ни пазят - само те си знаят. Рекет му викат.
  • #32
    Kris ( преди 2 години )
    И какво ще направим с 16 фантома, същото като и без тях
  • #31
    анонимен ( преди 2 години )
    До 15,последно един такъв байрактар е свален от руски дрон за точно такава цел близо до Крим,така,че може да се сбогувате с супер турските и ефективни байрактари.
  • #30
    анонимен ( преди 2 години )
    До 12,ами то не е зле,имам хладилник ЗиЛ от 1984г. работи безотказно,ремонт на нищо не му е правен,така им е и с военната техника,а западната е все в скрапа.
  • #29
    анонимен ( преди 2 години )
    До 7 другата страна са в начален етап на разработка на лазери и хиперзвукови ракети,а руснаците вече са ги сложили на бойни дежурства,ако не ти е известно малко повече се информипай преди дапишеш глупости.
  • #28
    анонимен ( преди 2 години )
    До 3,е колко да са лакоми,щом за 8 + хиляди изминати километри са се призимявали 2 пъти за зареждане.Не мисля че си толкова *** за да не можеш да сметнеш това което е толкова елеентарно за смятане.
  • #27
    fermera ( преди 2 години )
    ....да прихване Калибр над Черно море.След българските Ф 16 линията се пренастройва,сменя се системата за сигурност с по компактна и лека и за Тайван се добавя IRST сензор.Пак лобиски сделки.А другите родове войски са още с ЗИЛ.А бюджета на дефицит да го плащат намалящите новородени.***.
  • #26
    fermera ( преди 2 години )
    Да платиш 6 милиарда лева за 16 самолета,когато нямаш медицински хеликоптери и самолет зс донорски трансплантации.Нямаме самолет за горски пожари и миналото лято не можаха дс изкарат 100военослужещи а чакаха доброволци.Нямаме детска болница и децата ги пофхвърлят нассм натам- е това не го разбирам.И ако купувахме сигурност защо САЩ диставиха компресори за Турски поток на българска територия и пак ние платихме 3 милиарда лева.А възможностите на F 16 са толкова ограничени .....
  • #25
    Пинко ( преди 2 години )
    Таварищи, самальотите ви не струват, вече никой не ги купува. А Ф16 блок 70, които поръчахме, са 2 нива над всякакви мигчета и сута и затова са толкова озъбени и насъскани *** с петолъчките. А пък изобщо да не говорим за Ф35 и Ф22 Раптор, че там направо почват да режат вените другарите.
fallback
Последни