Електрификацията е изцяло решение на политиците в Европа, не на автомобилната индустрия. Тя крие в себе си огромни социални рискове и заплашва да направи така, че хората от средната класа повече да не са в състояние да си купят автомобил, заяви Карлос Тавареш, главният изпълнителен директор на групата Stellantis. Португалският мениджър разговаря с журналисти от няколко европейски издания, включително Corriere della Sera.
При сегашния енергиен микс в Европа един електромобил трябва да измине 70 000 километра, преди да неутрализира емисиите само от производството на батерията си, твърди Тавареш. В същото време цената на електрическите коли си остава с 50% по-висока от тази на автомобилите с ДВГ. Продължването на правителствените субсидии за електромобилите не е устойчива политика от бюджетна гледна точка, но пък без тях социалният риск ще нарасне значително, добавя Тавареш.
63-годишният португалски мениджър ръководи групата Stellantis от началото на миналата година, когато тя бе образувана от сливането на PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler. Преди това Тавареш бе дясна ръка на Карлос Гон в Nissan и Renault. Ето още част от въпросите, на които мениджърът отговори.
16 въпроса към Карлос Тавареш (ГАЛЕРИЯ):
"Големият въпрос е в глобалния подход към качеството на потребяваната електроенергия. Забелязвам, че това внезапно връща ядрената енергетика в плановете на природозащитниците. Трябва също да говорим за въглеродния отпечатък на батериите. При днешния енергиен микс в Европа, един електромобил трябва да измине 70 000 километра, преди да компенсира въглеродния отпечатък само от производството на батерията си. Едва тогава той придобива предимства в сравнение с един мек хибрид например. А мекият хибрид струва наполовина на електромобила. В крайна сметка кое е по-добре: да приемем, че ефективните хибриди с ДВГ са по-достъпни и дават незабавни ползи в борбата за ограничаване на СО2, или да настояваме за 100% електромобили, които средната класа няма да може да си позволи, като успоредно изискаме от правителствата да продължат да увеличават бюджетните си дефицити, за да осигуряват стимули за закупуването на тези електромобили? Това е обществена дискусия, която бих искал да водим. Но за момента не я виждам".