Повечето от вас са чували за Cosworth - инженерингова компания, специализирана в двигатели за състезателни автомобили и граждански спортни модели. Преди време тя разработи 6,5-литров V12 за Aston Martin Valkyrie, а наскоро и 3,9-литровия V12 за суперколата Gordon Murray T.50.
И двата високооборотни двигателя са базирани на компактни трицилиндрови 1,6-литрови агрегати. Въпреки това, в края на 90-те години на миналия век експертите се занимаваха с още по-малък двигател с вътрешно горене, който е представен във видеото.
Всъщност, това беше експерименталният прототип, на базата на който беше разработен V10 мотор за Формула 1. Двигателя има наистина малки размери - само с един цилиндър и работен обем от 0,3 литра. И ако малките агрегати за фокусирани към ниските вредни емисии, този е направен за за максимална ефективност, като разполага с цели 90 к.с.
Двигателят на Cosworth служи като отправна точка за разработването на TJ V10, който по-късно беше използван в автомобилите във Формула 1. По-специално, той беше използван от екипа на Jaguar Racing през 2003 г., а след това и от Red Bull през 2005 г. Моторът беше изваден от употреба именно в края на този сезон, тъй като от 2006 г. всички автомобили от F1 трябваше да използват V8 с максимален работен обем от 2,4 литра.
Логично възниква въпросът - защо тестови прототип трябва да бъде толкова малък? Причината е една - това е най-евтиният и бърз начин да изпробвате нови компоненти, преди да създадете устройство в пълен размер.
Снимка и видео: Drivetribe / YouTube