Средно с по около 6-7 хиляди лева са поскъпнали повечето масови модели на българския пазар само за последните три години, показва традиционната справка на Automedia.bg за най-евтините нови автомобили у нас. Ако през декември 2019 на пазара е имало 13 модела със стартова цена под 20 000 лева, през декември 2020 те вече са само пет, а в момента няма нито един.
Цената на някои модели е скочила със смяната на поколенията, като например тази на Dacia Sandero, която струва с цели 6300 лева повече, отколкото преди три години, но е вече на изцяло нова и по-скъпа за производство платформа. При бестселъра Duster разликата е още по-фрапантна - 10 230 лева скок в цената на стартовото ниво, което се обяснява с новите екостандарти и отпадането от гамата на най-евтиния 1.6-литров бензинов двигател. Новият Opel Corsa e вече с 8015 лева по-скъп от стартовата си версия в края на 2018. При Renault Clio скокът е 7598 лева, при Skoda Fabia - 7250, при Citroen C3 - 7510 лева. Драстично поскъпване има дори при модели, които не са сменяли поколенията: Kia Stonic е с 6000 лева по-скъпа спрямо декември 2018, Suzuki Swift - с 8489 лева. Някои автомобили са постигнали забележително поскъпване дори в сравнение с началото на миналата година - например Рeugeot 208, което сега струва с 4518 лева повече.
Разбира се, докато гледате сравненията на цените, трябва да имате предвид, че има и доста разлики в оборудването и задвижването на моделите спрямо края на 2018. Ние посочваме най-достъпната версия на всеки модел според официалната ценова листа (без да включваме намаления за складови бройки и прочие). Това е и причината да отсъстват автомобили като Fiat Panda, Fiat Tipo и Ford Fiesta - на сайтовете на вносителите няма ценови листи. Доста други модели, влизали в класацията ни преди, вече не се предлагат на българския пазар - Citroen C1, Skoda Rapid и Citigo, Suzuki Celerio, Lada Vesta и Lada Niva. Най-евтините нови автомобили в България през 2022 (ГАЛЕРИЯ):