fallback

Защо (особено през зимата) трябва да сипваме качествено двигателно масло

Големите студове могат да изиграят лоша шега на собственика на автомобила

Собствениците на автомобили обикновено предпочитат моторното масло да не е особено гъсто през зимата, което позволява на двигателя да стартира без проблеми. Междувременно обаче силен студ може да изиграе жестока шега с именно с такава смазка.

Студеният сезон е периодът, когато трябва да се направи проверка на двигателното масло. Най-често собственикът на колата разглежда паспортните характеристики на смазката, вижда познати числа в тях (нещо като 5W30, 0W20 и други подобни), смътно си спомня, че тези стойности гарантират приемливо втечняване през зимата и спокойно долива в двигателя.

Но понякога, дори и в България, идват необичайно екстремни студове и минус 20-градусов студ не е невероятен. И в такива моменти може да се окаже, че лубрикантът, който работи нормално при 10 ° -20 ° C, се сгъстява катастрофално, въпреки че има маркировки, които обещават адекватна устойчивост на студ.

Това се случва понякога, защото всъщност преобладаващото мнозинство не само "полусинтетични", но и "синтетични" моторни масла на пазара днес се произвеждат на минерална основа и/или съдържат една или друга пропорция минерално масло. Което, както знаете, подлежи на силно сгъстяване при студ поради наличието на парафиноподобни молекули в състава.

"Съсиреците" от това вещество понякога могат да възпрепятстват процеса на смазване в двигателя, причинявайки повишено износване на неговите компоненти. Освен това не са рядкост случаите, когато производителите на масла се опитват да „оптимизират“ производствените си разходи.

По правило този процес включва и спестявания от закупуването на суровини - включително добавки. А е известно, че последните осигуряват различни свойства на маслата. Техният дял в състава на моторните смазки понякога достига 20%. Така че "икономичните" добавки също могат да доведат до изненада.

При наистина ниски температури някои от тях частично се утаяват от маслото на дъното на картера или във филтъра. Предполагаме, че не си струва да се обяснява в каква посока се променят свойствата на моторната смазка: масло без добавки издържа в по-малка степен на високи температури, разтваря замърсяването в по-малка степен, устоява по-слабо на окислителни процеси и т.н., и т.н.

По този начин, ако има поне хипотетична вероятност да дойде наистина тежък студ във вашия район, не бива да пестите от двигателно масло, като пълните двигателя с нещо, което е по-евтино. Тази стъпка може да бъде фатална за двигателя в случай на силно застудяване. 

fallback
  • #4
    лудогорец9 ( преди 2 години )
    До #3 Карам чисто нова мазда 3 в Германия 2.0 (165 коня бензин) и по каталог в оторизиран сервиз на мазда ми слагат винаги 0W20 и няма никакво значение къде точно в Германия живееш защото съм го сменял и в западна и в южна Германия все едно и също ти слагат защото производителя така е предписал какъв стокхолм ти е в главата незная.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Румене, и ти явно от коли разбираш, колкото Пешо. 0W20 са масла, които се използват, предимно на север, където пролет/лато е има няма седмица. От Сицилия до Стокхолм е 5W30 (40) е напълно достатъчно. Колите, които съм имал от 2001 насам са били само с 5W40 и не съм имал проблем да запаля (дизел) при -25С. Съвем отделно, маслото отадвна не се сменя на сезон, освен ако не правиш по 10-15к (при тежки (не климатични) условия) или 25-30к нормално.
  • #2
    Bulet ( преди 2 години )
    До коментар 1.Палил сън на газ при - 23. Да мотора 2.0 16в в алфа 155 се чудеше 5сек.дали да не изкочи от коша но запали и заработи. Опита беше експеиментален.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    'фатална' е доста пресилено казано, или иначе в БГ ако стане -20 целия автопарк е станал гробница
fallback
Последни