Всеки знае, че през зимата, когато е студено, батерията произвежда по-малко ток, което води до проблеми при стартиране на двигателя. Често обаче се случва не отслабен акумулатор да е основният виновник за лош старт.
Стандартна ситуация за мразовито зимно утро. Шофьорът се опитва да запали колата и в отговор вместо енергичен тътен изпод капака се чува само бавното бръмчене на стартера или само щракания на релето. Дори неопитен водач в такава ситуация със 100% сигурност ще посочи причината за случилото се: батерията е "мъртва".
В известен смисъл тази диагноза ще бъде правилна. Когато се охлажда, при температури под нулата, акумулаторът на автомобила губи значително количество от първоначалния си капацитет. Достатъчно е да се каже, че при -20° C стандартната киселинна стартерна батерия има само 60% от номиналния си капацитет.
И ако вече е стара, тогава наистина може да има проблеми с електричеството, необходимо за стартиране на двигателя. Но когато кола с ефективен акумулатор изведнъж престане да дава признаци на живот, има смисъл да подозираме и стартера. Това означава, че въпреки наличието на достатъчно ток, той няма достатъчно сили да завърти мотора.
Първото естествено е, да проверим акумулатора. След това трябва да погледнем маслото в двигателя. Ако е некачествено има вероятност и то да замръзне и да не позволява завъртане на коляновия вал. След това идва ред и на стартера. Ако той вече не е особено "млад", проблемът може да е в смазката на лагерите на осите на статора и зъбното колело. Вследствие на замръзване, съчетано с по-слабата батерия заради студа, той може да не сработи.
Друг "мръсен номер" от стартера може да бъде окисляването. При някои модели автомобили стартерът е разположен ниско и периодично се "къпе" в потоците от химически реагенти, идващи изпод колелата. Поради това електрическия контакт се окислява (дори и при нови автомобили), което води до увеличаване на електрическото съпротивление във връзката. В един момент се достига такава стойност, че тази връзка започва да "поглъща" значителна част от енергията, подадена от акумулатора към стартера.