Toyota е един от малкото производителите, които продължават да вярват, че водородът може да се използва в задвижването на автомобила не само с горивни клетки, но и като гориво за двигател с вътрешно горене. Преди време компанията представи концепция за високопроходим автомобил ROV, оборудван с водороден двигател с вътрешно горене, а сега постави същия агрегат на хечбека GR Yaris.
В Toyota решиха да се върнат към идеята за използване на водород в буталните двигатели преди три години и дори тества технологията в състезания, оборудвайки хечбека Corolla Sport с такъв агрегат. Следващата крачка е създаването на прототипа GR Yaris H₂ с абсолютно същия агрегат.
Конструктивно това е 1,6-литровият G16E-GTS турбо-мотор с 3 цилиндъра от хeчбека Yaris GR. Разликата е, че резервоарите и процесът за зареждане са унифицирани с тези на седана Mirai, а горивната система е в състояние да „усвоява“ водород, а не бензин. Засега от Toyota не разкриват характеристиките на модела, но те е едва ли са впечатляващи.
Оборудваният със същия агрегат прототип Corolla Sport участва в маратонското състезания „Super Taikyu“, като завъртя 358 обиколка (1634 км) на пистата „Фуджи“ в Япония, което е наполовина по-малко от резултата на победителя. На всеки 10 обиколки колата трябваше да де зарежда от специални станции, монтирани в бокса.
Резервоарите бяха пълнени с водород 35 пъти, като това отне 4 часа. Още 8 часа отидоха за за отстраняване на неизправности и диагностика, което означава, че Corolla е прекара,а само 11 часа и 54 минути на пистата. Към това трябва да се добави и факта, че водородният двигател произвежда само 80% от мощността на същия бензинов мотор.
Още снимки на водородния GR Yaris - вижте в галерията:
За втората надпревара – на пистата „Аутополис“, инженерите на Toyota направиха доста промени. Мощността беше увеличена до 90%, а максималният въртящ момент – с 15%. Времето за зареждане беше намалено с 40% - до 3 минути, но и това не позволи на колата да се съревновава при равни условия с останалите.
Снимки: Toyota