fallback

Късно е за спиране! Какво да правя?

Експерти посочват какви действия да предприеме водача, когато сблъсъкът е неизбежен

При извънредна ситуация на пътя инстинктът за самосъхранение на водача излиза на първо място, а той е лош помощник. Необходимо е да се вземе решение, което води до минимални последици и отговаря на изискванията на правилата за движение.

Най-добрият вариант е да бъде избегнат инцидент. Това обаче невинаги е възможно дори за опитни шофьори, чиито автомобили са оборудвани с ABS и имат добри гуми. Факт е, че наличието на ABS дава много предимства, тъй като с нейна помощ не само можете да спрете, но и да заобиколите препятствие. Дори при екстремно (аварийно) спиране колелата няма да блокират и колата ще остана управляема.

В правилника за движение е указано, че при аварийна ситуация, която създава опасност за движението, водачът трябва да предприеме мерки за намаляване на скоростта до пълно спиране. Някои шофьори приемат погрешно това като забрана за маневриране. Това обаче не е вярно – забрана няма и подобно действие е напълно допустимо.

При съвременните луксозни автомобили нещата са по-лесни, тъй като те имат система за автоматично спиране (или предупреждение за опасност). Те обаче са полезни, ако човекът зад волана не е видял опасността на пътя пред него. Ако я е видял, той инстинктивно натиска педала на спирачката.

Преглеждането на записи от видео-регистратори показва, че малко шофьори използват спиране без маневра. Повечето хора инстинктивно завъртат волана, докато натискат спирачката. Няма нищо лошо в това в опита да се спре колата, по-важното в случая е друго – да се направи трезва оценка на ситуацията на пътя.

Например, при внезапно приближаване отстрани на друг автомобил повечето шофьори автоматично се опитват да избегнат удара, но това ще помогне, само ако шофьорът на другата кола ги е забелязал и се опита да намали скоростта. Понякога сблъсъкът не може да бъде избегнат. Както показва практиката, ако в описаната ситуация спрете рязко, без да променяте посоката на движение, тогава втората кола ще има време да се промъкне. В случай на движещо се препятствие, маневрата не винаги е ефективна.

При опасна ситуация най-лошият вариант е да влезете в лентата за насрещната движение. Първо, най-тежките последици от инцидент настъпват при челен сблъсък. Второ, има големи шансове да бъдете виновни за злополука. В този случай шофьорът, който е провокирал инцидента, ще си тръгне без дори най-малки щети. Ако успеете да предоставите доказателства, че инцидентът е станал не по ваша вина, тогава има шанс да изправите такъв безразсъден шофьор пред съда.

Трето, за да извършите маневра в границите на вашата лента, трябва да притежавате определени умения. Съществува риск от загуба на контрол над превозното средство, последвано от блъскане встрани от пътя и удар в стълб или дърво. Дори системата ABS в тази ситуация може да бъде безсилна. И не само само автомобилът ще бъде повреден – могат да бъдат наранени и пътниците, за които водачът носи пълна отговорност. А в случай на смърт ще бъде образувано наказателно дело, където наказания са сериозни.

Насочването на волана към паркирани коли не е най-добрият вариант за избягване на удар, тъй като вината за инцидента в този случай със сигурност ще бъде на шофьора, нанесъл пораженията. И той ще отговаря както за наранените при инцидента хора, така и за щетите по превозните средства.

Какво тогава да се направи, когато сблъсъкът е неизбежен? При такива ситуации е много важно да се подхожда с хладен ум. Необходимо е да се прояви самообладание и шофьорът да почуства автомобила. Инстинктивните действия, особено на мокър и хлъзгав път, вероятно ще доведат до поднасяне на превозното средство. Затова експертите от „За Рульом“ съветват да се опитате да направите някои от тези неща:

Ако завъртите волана твърде рязко настрани и колата отказва да завие, опитайте, като разклатите волана в обратна посока, за да може системата да зацепи и да си върнете контрола.

По-добре е да спрете веднага, затова натискайте педала докрай. Доверете се на електронните системи за безопасност (ABS), тъй като в повечето ситуации електрониката ще свърши работата си по-добре от обикновения шофьор. Спирането не винаги помага да се избегне инцидент, но често може и да намали тежестта на удара.

Внимавайте за пешеходците, тъй като те не са защитени от удар. При появата на човек пред автомобила инстинктът на водача е още по-остър и в такава ситуация е трудно да се предвиди в каква посока ще се втурне пешеходецът. Вредите върху него във всички случаи ще са по-големи от огънатите ламарини. Лошото обаче е, че неговите реакции няма как да бъдат предвидени.

fallback
  • #12
    до #6 ( преди 2 години )
    Що не хванеш парахода за Руслямски катун, педеруски ***?
  • #11
    Lancista per Sempre ( преди 2 години )
    Отваряш вратата и скачаш! Така или иначе ш'а умреш ...поне да ти е кеф! xD
  • #10
    Neuk ( преди 2 години )
    Челният удар е ударът, при който автомобилът разсейва най-голяма част от енергията при сблъсъка. Всеки друг удар - страничен или в гърба е в пъти ( много пъти ) по - опасен. Автомобиилните копмпании отделят най-много инженерни сметки за челните удари. Затова избягването на челен удар за сметка на всякакъв друг е напълно грешна и дори вредна. Удар при 100 км//ч - челен в препятствие ( неподвижно ) - имате 25% шанс да оживеете. При всеки друг е под 5%. Бягайте от удари.
  • #9
    до #3 ( преди 2 години )
    тия с аудитата изобщо не се усещат ако питаш мен. Винаги когато на пътя има някой *** ,който причинява безредици , загледайте се - почти винаги е ауди. с бмв-цистите се състезават кой е по-голям *** . една стара оранжева е36-ца ме засече между орлите на орлов мост и за да не се ударим се натресох в тролей. Изкараха ме мен виновен ,разбира се.
  • #8
    Стоян ( преди 2 години )
    По едно време нещата като че ли бяха почнали да се оправят. Обаче сега пак стават много зле. Много шофьори или не знаят как се излиза от кръгово или го правят нарочно. *** пример: кръговото е двулентово, изходът също. Ако сте във вътрешната лента на кръговото и го напускате то трябва да го напуснете в лявата лента а не в дясната, защото сечете пътя на друго МПС, което може да го напуска успоредно с вас от дясната лента.
  • #7
    Мнение ( преди 2 години )
    Много ценна статия. Титаник не би потънал ако бе срещнал айзберга по друг начин. Бих допълнил с две мои правила: 1. Очаквай нелепо поведение от всички на пътя; 2. От затвор се излиза, от гробища не.
  • #6
    До #4 ( преди 2 години )
    Ми то по голема *** от теб тука има ли в е? Краварска уганда при това не поръбена.
  • #5
    Смех ( преди 2 години )
    Викаш аллах акбар с всички сили и всички се пазят.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Петърчо, стига си приписвал глупостите на ушанките от За Рульом!
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Винаги се избягва челния сблъсък, удар от към вратите също, дори имаше едно ауди което се усеща преди сблъсъка от страни и се повдига само.
fallback
Последни