Чували ли сте за Ли Шифу? Той е най-големият акционер в групата Daimler, както и основател на Zhejiang Geely Holding, който контролира автомобилните производители Lotus и LEVC (производителя на лондонските таксита). Собственик е и на марката Volvo.
Всичко започва от Zhejiang Geely Holding Group (Geely), автомобилен консорциум, който не само контролира едноименната компания, но е и собственик на Volvo Cars, както и най-големият акционер на германската група Daimler. Нейни са Mercedes-Benz и Smart, от които мистър Ли притежава 9.69%. Операцията, оценена на 7,5 милиарда евро, беше извършена през 2018 г., след няколко години придобивания на други компании от нейния конгломерат.
Историята на Ли Шуфу започва в Тайджоу, в провинция Zhejiang (западен Китай) през 1963 г. Произходът му е доста скромен. В интервю за Forbes азиатският магнат признава: "Живеехме във фермерско село и никой не можеше да си позволи да си купи кола или да лети със самолет. Не можехме да си позволим никакви играчки. Не можех да си представя, че един ден ще направя истинска кола."
В момента Ли Шуфу е на 89-о място в списъка на Forbes за милиардерите по света, с нетна стойност от 19.7 милиарда долара и на 26-о място в списъка на Forbes за най-богатите хора в Китай. За това му състояние обаче е "виновна" и неговата съпруга. Точно преди да придобие Volvoq Ли сключва брак по сметка, като се жени за сестрата на съпругата на Си Дзинпин - настоящ председател на КНР.
Но историята на Geely започва през 1986 г., когато Ли основава групата като производител на части за хладилници. Шест години по-късно компанията напуска тази индустрия и навлиза в мотоциклетния сектор, като започва да произвежда и предлага на пазара тези видове превозни средства. Едва през 1996 г. групата Geely e създадена с цел да обедини всички компании. Година по-късно Geely навлиза в автомобилната индустрия и основава компанията Geely Auto, която в момента е една от най-големите в Китай.
Още през 2001 г. компанията стана първият частен производител на превозни средства в Китай. До този момент китайското правителство не позволява на частни компании да произвеждат автомобили. В навечерието на влизането на Китай в Световната търговска организация Geely получи лиценз за производство на превозни средства. Едва през 2003 г. е създадена Zhejiang Geely Holding Group, в която са създадени всички бизнеси, посветени на автомобилната индустрия. Година по-късно той ще стане първият производител на превозни средства, който ще бъде листнат на борсата в Хонконг.
Голямата разлика между мистър Ли и други китайски инвеститори е, че докато последните търсеха различни съюзи с европейски партньори от автомобилния бранш, Ли Шифу директно купува такива компании. Основно усилията му са съсредоточени към закъсали финансово компании. Така големият му скок към Стария континент идва едва през 2010 г. През тази година китайският конгломерат придобива от Ford всички акции на Volvo Cars, компания, която беше почти фалирала, за сума $ 1,8 милиарда.
През февруари 2020 г. мистър Ли обяви намерението си да обедини всички марки на групата, като даде да се разбере, че дейността на всяка от тях ще бъде запазена поотделно. Сега групата обяви, че шведският автомобилен производител ще бъде листнат на фондовата борса в Стокхолм с публично предлагане за продажба на акции (IPO), с което планира да събере 2 милиарда евро , 500 милиона по-малко от първоначално планираното. Освен това компанията ще има капитализация от 15 800 милиона.
През 2017 г. групата придоби и малайзийския производител Proton, който отговаряше за производството на луксозните модели Lotus. Преди това, през 2006 г., групата купи 19.97% дял в Manganese Bronze Holdings, собственик на лондонските таксита, за 53 милиона британски лири, превръщайки се в най-големия акционер на компанията. Това сътрудничество включва и създаване на съвместно предприятие за производство и продажба на класически лондонски таксита в Китай. През 2013 г. той пое цялата компания.
Последните набези на Ли са свързани с авиационната индустрия. Групата обяви изграждането на тестов център и интелигентни спътници в родния си град, с цел изграждане на сателити с ниска орбита, които да предоставят по-точни данни за автономните превозни средства, които се планира да бъдат въведени в близко бъдеще в Европа и САЩ. А докъде ще стигне инвазията на Ли Шифу в Европа - предстои да разберем.