Южнокорейските водачи на автомобили панически се запасяват с добавки тип AdBlue, използвани в дизеловите автомобили за намаляване на вредните емисии. Но все по-често на бензиностанциите няма сместа от карбамид (урея) и вода, която се впръсква успоредно с горивото, за да неутрализира азотните окиси и други вредни вещества.
Причината за паниката и недостига се крие в Китай, който осигурява около 97% от доставките на карбамид за Южна Корея. Заради поскъпването на природния газ, който се използва в процеса, китайските власти ограничиха сериозно износа на суровините за AdBlue, за да може да се справят с търсенето на огромния вътрешен пазар. И буквално оставиха цяла държава "на сухо".
Дизеловите автомобили представляват около 40% от общия автопарк в Южна Корея, а от 2015 година законодателството задължава колите с такива двигатели да използват добавки за контрол на вредните емисии. А цените на карбамида са скочили с пъти - докато 10-литрова туба е струвала около 7,5 евро, в онлайн магазини вече се предлага дори за 88 евро. Но и там все по-често има изчерпани количества.
Пред Ройтерс, местен търговец на горива се оплака: "Не мога да шофирам своя SUV-автомобил, но да речем, че имам алтернатива. Но какво ще стане ако камионите, пожарните и линейките спрат? Моят автомобил използва около 15-20 литра за пробег между 3000 и 5000 км, но при тежкотоварните автомобили разходът на добавки е доста по-голям. И освен да намали потреблението на дизел, ситуацията може да стане доста лоша".
Кризата с карбамидовите добавки принуди президентската администрация на Южна Корея да започне дипломатически консултации с производители като Китай, с цел осигуряване на адекватни доставки. Диверсификацията на доставките няма да е много лесна за страната, която е прекалено зависима от Поднебесната империя.
Високопоставен служител от администрацията е заявил пред Ройстерс, че има подписан договор за урея с Русия, който ще започне да се изпълнява от януари 2022 г. Но той ще осигури едва 10% от нужното количество добавки.