fallback

Идва ли краят на ерата на бензиностанциите?

Масовата електрификация не е заплаха, а по-скоро стимул за тези обекти

Съвсем скоро няма да има бензиностанции - поне във вида, в който ги познаваме. На тяхно място ще процъфтяват градини или ще се появят паркове и детски площадки. Във всеки случай, точно това си мислят апологетите на електрическия транспорт. И най-вероятно имат основание за това, пише BBC в свой анализ, който публиккуваме със съкращения.

Великобритания, например, ще забрани продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене (ICE) още през 2030 година. Подобни настроения преобладават в Европа – в Норвегия се готвят за такова ограничение още от 2025 година, а подобни планове имат властите в Нидерландия, Дания, Швеция, Исландия, Ирландия, Словения и Франция. Най-големите европейски концерни - Renault-Nissan и Volkswagen вече обявиха, че след 2026 година няма да произвеждат нови поколение на автомобили с двигатели с вътрешно горене, а Volvo не го прави вече от години.

Означава ли това, че собствениците на бензиностанции трябва да мислят за нов бизнес и наистина ли местата за зареждане на бензин и дизел са заплашени от неизбежна смърт? И ако е така – колко са те на брой? За да се отговори на тези въпроси, първо нека видим колко са общо автомобилите на планетата. Подобни преброявания се извършват редовно, като най-изчерпателното от тях е от 2015 година и е дело на Международната асоциация на автомобилните производители (OICA).

Тя преброи 947 милиона леки автомобили и 335 милиона търговски превозни средства, като повечето от тях са бензинови или дизелови. Година по-рано анализаторите от Navigant Research преброиха 1,2 млрд превозни средства, като те не включват тежката строителна техника. През 2020 година анализаторите на ОПЕК публикуваха прогнозата си, според която през 2045 година на Земята ще има 2,6 млрд коли, от които около 430 млн ще бъдат изцяло електрически. Това означава, че около 2 млрд (ако се приеме, че в ОПЕК леко на свили бройката на електромобилите) ще трябва да се зарежат някъде. Съответно, неизбежната смърт на бензиностанциите се измества далеч във времето.

Двете основни оплаквания от електрическите превозни средства са пробегът и времето за зареждане. За големите градове те не са проблем, тъй като средно едно пътуване при тях не надвишава 30 км на ден. Броят на зарядните станции в големите градове също се увеличава, като хората, които живеят в къщи, могат да свържат колата си към контакт у дома. Проектират се зарядни устройства, които могат да бъдат вградени в бордюр, уличен стълб - изобщо навсякъде, където минава електрически кабел.

В селските райони обаче проблемите си остават. През декември 2019 година Европейската комисия одобри „Зеления пакт за Европа“, според който до 2025 година на континента трябва да се появят един милион точки за зареждане на електрически транспорт (доста амбициозно с оглед на факта, е през 2020 година те са били 140 000). Това е прекалено много, тъй като в Европа в момента има 92 000 обикновени бензиностанции. Всяка от тях обаче зарежда по няколко автомобила наведнъж (някои дори по 20), като процесът отнема само няколко минути.

В същото време зареждането на електрическа кола отнема много повече време - средно час за 50 км пробег. Има и системи за бързо зареждане, но те съкращават живота на акумулатора. И дори този фактор да бъде пренебрегнат, пак времето за зареждане на тези терминали е по-дълго от това на стандартна бензиностанция, която всъщност е решението на двата основни проблема на електромобила.

Голяма бензиностанция на магистрала е едновременно малък търговски център, ресторант или заведение за бързо хранене, място за освежаване, на което можеш дори да вземеш душ, както и детска площадка. На нея пътуващо семейство може да прекара час-два, докато децата се налудуват и нахранят. Факт е, че това решение не е идеалното, ако човек бърза, но е по-добро от никакво. Да не говорим, че в някои малки градове и села бензиностанциите са единствените обекти, които работят 24/7 и за много хора това е единственият спасителен пояс.

Със сигурност бензиностанциите ще трябва да се адаптират към новите реалности, но за изчезването им в близко бъдеще не може и да става дума. Някои вече го правят, като отделят повече внимание, а и място за свързаните с тях бизнеси – автомивки, супермаркети и др. Очевидно с течение на времето на тях ще започнат да се появяват и появят точки за зареждане на електрически превозни средства, стига тези планове не бъдат съсипани от поредната пандемия или икономическа криза.

Метаморфозата, която се случва на бензиностанциите, е най-силно изразена в западния свят и в Китай, където само през май тази година бяха продадени над два милиона автомобила от всякакъв вид. Анализаторите прогнозират, че приблизително същия брой електрически превозни средства ще бъдат продадени за цялата 2021 година. Тези коли обаче все още са доста скъпи. В САЩ, където има средно 1,9 коли на семейство, само около 2% от домакинствата притежават електрически автомобил. В Европа те са повече - около 11%, но не трябва да се забравя, че по света все още има региони, където дори не са чували за електпромобили.

fallback
  • #13
    чакай ти ( преди 1 година )
    докато бензиностанциите се махнат от лицето на земята първо ще измерем и ние, и децата ни, и евентуално след тях може и да ги махнат бензиностанциите
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    До милия човечец, който си мисли, че ще се карат първобитните коли с ДВГ и след 100 години......ако точно е открил огъня му пожелавам да открие скоро и колелото и да си смени вече нокията.
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    Само селски тарикати ще карат трошки с ДВГ след няколко години. Времето на аспуха изтече.
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Какви глупости пишат неинформираните по темата. До няколко години ел. колите ще се зареждат за макс 5 мин. за 1000 км.
  • #9
    TSLA ( преди 3 години )
    DC зареждането НЕ съкращава живота на батерията - съкращава го прегряването (несъвършеното или липсващо термоуправление) и несъвършения BMS (battery management system). Тесла такситата, зареждани предимно на прав ток имат 3% по-малък капацитет от зарежданите бавно на AC. Нищо и половина.
  • #8
    Ивайло Попов ( преди 3 години )
    Това във България може да стане чак след 2100-та година, когато вече няма да сме живи. До тогава ще се кара, кой каквото може да си позволи. Най-вероятно повечето от закупените нови автомобили ще са бензинови и дизелови хибриди, а бройката на чистите бензини и дизели общо леко ще надвишава общата бройка на електромобилите. При това положение бройката на електрическите станции ще бъде напълно достатъчна във България. Хибридите заедно с бензиновите и дизеловите ще се зареждат по бензиностанциите.
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Детски площадки и градинки, яко. И ако може пеперуди да се завъдят, че да пърхат весело с крилца.
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    законно да ви гарантират?? това звучи като животът на панелките и "санирането"
  • #5
    TSLA ( преди 3 години )
    Светът винаги е бил разделен на две. В люлката на Ренесанса и техническия прогрес, местата за зареждане са като това на Gridserve Braintree Electric Forecourt - 100% чист ток, 30 колонки до 350 кВт
  • #4
    Не мислв ( преди 3 години )
    При положени, че 2030г зсконно си си купил кола с ДВГ в GB, трябва поне 10г да ти гарантират нейната експлоатация. А като вземем оредвид, че БГ сме поне 20г назад то няма сисъл да говорим
fallback
Последни