При покупката на употребяван автомобил обикновено се обръща внимание на абсолютно всичко. И ако чудесния външен вид и отличното състояние на салона може да повишат шансове за придобиване, то резултатите от най-елементарна проверка на някои агрегати често се превръщат в неприятна изненада. Пример за това е наличието на масло във въздушния филтър, което е признак за проблем. Може ли обаче той да бъде пренебрегнат?
Често се случва, когато погледнете във въздушния филтър на автомобил с голям пробег, да откриете там не само прах и мръсотия (това е напълно нормално), но и петна от масло от двигателя, което по някакви причини е достигнало дотам. Някои шофьори пренебрегват този проблем, като приемат, че каросерията е здрава, а салонът е в добро състояние. Дали обаче те не бъркат?
За да се отговори на този въпрос, първо трябва да се изясни - как маслото от двигателя попада във въздушния филтър? Жестокото отношение и дългогодишната експлоатация, огромният пробег, рядкото обслужване и използването на некачествени горива и лубриканти водят до значително износване на горивната камера. Двигателят се замърсява, неговите детайли се износват и в крайна възникват редица проблеми, в това число и поява на масло във филтъра.
Една от причините за последвалите неприятности може да бъде задръстване на клапана за вентилация на картерните газове. Той се задръства първо с боклуци, а после и с масло. Ако шофьорът пренебрегне този проблем и не смени клапана, то маслото ще продължи да си пробива път и ще достигне до системата за подаване на въздух в двигателя, което ще засегне и въздушния филтър. Сменят се, разбира се, както клапана, така и филтъра.
Износените маслени (уплътнителни) пръстени също могат да се превърнат в източник на подобен проблем. Тяхната работа е да контролират дебелината на масления слой, но когато те се износват, пролуките стават по-големи, а това означава и пропускане на повече масло от необходимото. Доказателство за проблем с пръстените е наличието на син дим през ауспуха.
В случая стойността на ремонта зависи от състоянието на основните детайли на двигателя, сред които са буталата и пръстените. А по-лесното установяване на проблема става с професионална диагностика. Цената, естествено, няма да бъде ниска.
Замърсените и запушени маслени канали също провокират достигането на масло до филтъра. В случая процесът се развива много бързо, което показва, че собственикът на автомобила не се е грижил добре за него, като най-вероятно не е сменял нито масло, нито маслен филтър. А вероятно е пропуснал и още нещо в обслужването.
При повишено налягане маслото прониква през клапана за вентилация на картерните газове и достига до филтъра. Този проблем може да бъде разрешен с промивка на двигателя и замяна на маслото и филтъра.
Както се вижда, масло във въздушния филтър не означава непременно много сериозен и скъп ремонт, но ако пък във всички случаи кандидат-купувачът трябва да се замисли, дали да не се откаже, тъй като в подобно състояние може да се намират и други агрегати. Затова, преди да се разделите с парите си, не се притеснявайте и закарайте колата на диагностика. Ако нейният собственик е против, тогава директно откажете сделката.