fallback

Колко време издържат различните фарове?

Халогените, ксеноните и LED-светлините си имат свои особености и не си приличат

При покупката на употребяван автомобил шофьорите често срещат различни опции за основни светлини на предлаганата кола, като те включват не само халогенни, но също ксенонови и LED-фарове. Обикновено разликата в цената не е толкова голяма, че да се направи категоричен избор в полза на най-евтината оптика. Понякога дори най-модерното осветление струва колкото обикновеното и затова трябва да се имат предвид разходите за ремонт и за поддръжка.

Халогенни фарове

Халогенните крушки H7 са сред най-търсените. Те се поставят на милиони автомобили с къси и дълги светлини, като се поставят също във фаровете за мъгла и задните светлини. В тях волфрамова нишка се поставя в колба с халогенен газ, като по този начин се увеличава яркостта на нейното сияние. Волфрамовата нишка изгаря в пари от бром или йод. Благодарение на буферния газ, температурата на намотката се повишава значително, а експлоатационният й живот се удължава и достига 400-500 часа.

Тестове за издръжливост крушки H7 на различни производител с мощност 55W показа, че някои от тях изгасват при напрежение от 18V, други изкарват до 19V, а една от тях издържа дори до 19,7V

Ако няма спад на напрежението заради проблем в електрическата системи и крушките се включват плавно, тогава експлоатационният живот може да бъде увеличен до 800-1200 часа. Този ресурс обикновено е валиден за двете крушки едновременно. Затова и производителите препоръчват при изгаряне на едната, да се смени и другата.

Халогенните крушки са и най-евтините на пазара, като при повечето автомобили се сменят лесно, но има и модели, за които тази операция се нуждае от специално оборудване.

Ксенонови крушки

Вторият тип крушки е газоразрядният ксенон. Тази технология за осветление използва различен принцип на излъчване на светлина. Лампата се състои от запечатана кварцова тръба, която е пълна отвътре със смес от инертни газове - главно ксенон. Голите електроди създават електрическа разрядна дъга, която кара газа да свети с ярка бяла светлина в тесен диапазон от електромагнитни вълни.

Максималното време за оптимално функциониране на ксеноновите фарове е не повече от 2000-3000 часа. Тоест, средно ксеноновите фарове са в състояние да излъчват светлина за 2500 часа, което се равнява на около 3-4 години ежедневна употреба.

Интензитетът на светлинния поток не се променя почти през целия експлоатационен живот. Въпреки това, след 2500 часа работа, газът остарява и светлината от крушката намалява. Когато тя е оцветена с виолетови нюанси на спектъра, това е сигурен знак, че крушката скоро ще изгасне. Цената на комплект ксененови крушки е наколко пъти по-висока от тази на халогените.

LED оптика

Матричните фарове са истински технологичен пробив в автомобилната индустрия. Те използват полупроводникови кристални светодиоди като светещ елемент. В момента на преминаване на електрически ток в резултат на сложен процес се образуват фотони (това са частици светлина, която се разпространяват във вакум и се движат). Диодът не загрява плазмата, но излъчва фотони по време на преноса на енергия през полупроводника. Следователно температурата на диода не се повишава и той изразходва минимум енергия за образуване на светлина. Въз основа на различни светодиоди се създават матрични фарове.

Например, модулът за дълги светлини на Volkswagen Touareg се състои от 25 светодиода. Всички те са разделени на 5 групи по 5 броя всяка и образуват секции с отделна управляваща електроника, отражатели и система за въздушно охлаждане. Всяка група има редица специфични функции. Светодиодите могат да променят мощността, а механиката на фаровете регулира посоката на лъчите в зависимост от ситуацията на пътя. От техните комбинации се създават видове осветление.

Приблизителният живот на диодите е по-дълъг от този на всяка друга лампа. Например, Volkswagen го определя като 8000 часа непрекъсната работа, което се равнява на около 11 години, ако фаровете са включени по два часа на ден. През деня фаровете използват дневни светлини.

fallback
  • #14
    Тук има много против ( преди 3 години )
    Представи си че има крушки за 5 лева и крушки за 40 лева говорим за халогени комплект.Понякога от една и съща марка от различен клас и различни пари по евтината е била по добра за по дълго време.Това което искам да кажа е че има скъпи *** и евтини но надеждни.За пример фаровете от стъкла на по старите автомобили и сегашните пластмаси с който и най хубавите крушки да сложиш след време потъмняват.Та за дълго време и надеждност става дума.
  • #13
    Pepstasy ( преди 3 години )
    LED farovete sa budeshteto zashtoto s dinamichnoto si upravlenie sa mnogo funkzionalni i podhodiashti za razlichnite situatzii i uslovia no i te si imat nedostatutzi...za dulgi trudno postigat rezultata na silen i kachestven xenon....no tochno tam se kombinirat s lazerni, za koito tuk daje i ne se spomenava.
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    При толкова експерти България да е технологичен гигант, но уви, сме на дъното на всички класации.
  • #11
    Тук има много против ( преди 3 години )
    Когато една Led крушка даде на късо може да извади повечето предпазители и бушони от строя и да съсипе колата ви.Затова не ги разрешават и не се допускат на технически преглед.Друг е въпросът ,че заслепяват водачите от среща.Много от тях не са одобрени и нямат сертификати.Китаеца го е направил евтино но не и безопасно.Друго което пропускате колко вата е предназначено да бъде една крушка.Обикновено е 21w на много LED крушки е повече от това което е написано на някакво си листче като упътване.
  • #10
    Тук има много против ( преди 3 години )
    Изчетох коментарите на много от вас и никъде не видях коментар какво се случва при зимни и летни условия.Значи халогени крушки:при подмяна се избърсват с хартия или чист *** защото в противен случай ще изгори веднага щом включиш светлините.Следователно във фарът не трябва да има влага.При LED крушките при зимни условия когато фарът е заскрежен ще ти отнеме време докато фарът се размрази.Това не е за подценяване.И не забравяйте че при LED крушките нямаш защита от късо съединение.
  • #9
    Професор ( преди 3 години )
    Името на статията не отговаря на съдържанието. Едно е да говорим за фарове друго е за ел. крушки.
  • #8
    Сст ( преди 3 години )
    . Следователно температурата на диода не се повишава.Това не е съвсем така. На гърба на всеки LED фар има огромен радиатор защото дори и минималното прегряване води до необратими промени в светодиодите в резултат на което те излизат от строя. Идеята за матричноте светлини е добра сама по себе си, но на финала клиента харчи повече средства за поддръжка на тази сложна екстра
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Халогена свети колкото да не караш на тъмно, ксенона е малко по-добре, леда е най-доброто, лошото е че много хора с рефлекторни фарове срагат лед крушки, ок светят много добре, но заслепяват, оригиналния лед фар прави рязка линия отгоре и не заслепява, но на рефлекторе не става, защото пръска светлина навсякъде и заслепява.
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Това че ксенона е няколко пъти по-скъп е доста меко казано, като гледам един оригинален комплект са ок. 200 юро
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    Тия новите коли са ужасни за поддръжка. Всяка една част струва някакви неверятни суми и се сменя трудно. На старите коли крушките струват по 5 лева и се сменят за 5 минути. Вършат същата работа. Даже старите фарове дето светят леко жълто са по добри и не изморяват очите. Новите светят прекалено силно във бяло и синкаво и много дразнят.
fallback
Последни