fallback

Как да изберем оптималната скорост, за да бъдем винаги първи

Има някои правила, които не се научават на шофьорските курсове

Повечето шофьори искат да стигнат от точка „А“ до точка „В“ възможно най -бързо. Не само, че почти никой от тях не успява, но в преследване на спестените минути много от тях претърпяват инциденти. Има обаче някои прости правила, които ви позволяват винаги да сте първи на пътя, без да участване в луди състезания или да провокирате инциденти. И те не се учат в автомобилните школи.

На първо място, трябва да си припомните, че безопасността на движението зависи от скоростта, условията на пътя и от контрола, който шофьорът осъществява. В наши дни е прието да се счита, че сигурното движение зависи преди всичко от скоростта, тоест колкото по-бавно се движи едно превозно средство, толкова по-малка е вероятността от инцидент на пътя. Уви, това това правило не работи в трафика!

Всъщност, най-безопасна в случая е скоростта, с която повечето автомобили се движат в трафика. Ако скоростта на превозното средство се отклони от общата скорост, без значение в коя посока, вероятността от злополука се увеличава. Това е така, защото промяната в скоростта и траекторията на едно от превозните средства принуждава другите водачи да променят своите скорост и траектория на движение. Колкото по-голямо е ускорението, което се случва при промяна на скоростта и траекторията, толкова по-висока е опасността от възникване на опасна ситуация на пътя.

Това означава, че най-безопасна е скоростта, с която се движат повечето автомобили, тъй като тази група прави най-малък брой изпреварвания, а и най-малко коли я изпреварват. Превишаването на безопасната скорост увеличава броя на изпреварванията, които водачът трябва да извърши. Когато скоростта на превозното средство намалява спрямо безопасната стойност, броят на автомобилите, които го изпреварват, се увеличава. Затова колкото повече автомобили се движат с безопасна скорост, толкова по-малък е шансът за инцидент.

В опит да увеличат средната скорост, шофьорите увеличават своя скорост на местата, на които трафикът го позволява. И колкото по-висока е скоростта, с която шофьорите се движат, толкова по-бързо застигат следващия автомобил. По тази причина съотношението между средна скорост и максимална скорост започва бързо да намалява.

Следователно, водачът трябва да ограничи максималната скорост в зоните на свободно движение по такъв начин, че времето за шофиране с постоянна скорост да се увеличи до оптимални стойности. Тези правила са обобщени в нормативен модел на поведение на водача. И ако човек се научи да ги спазва (при това стриктно), тогава ще се изненадате колко бързо, удобно и най-важното - колко безопасно ще стане всяко ваше пътуване.

10 правила за бързо и безопасно шофиране:

- Ускорението при включване в трафика, както и изпреварването на други превозни средства трябва да се извършва по начин и със скорост, които гарантират безопасно маневриране.

- Максималната скорост при свободен трафик е скоростта, определена от правилника за движение.

- Максималната скорост в зоните без голям трафик е скоростта, която увеличава максимално продължителността на равномерното движение.

- Ограничаване на максималната скорост при движение между два светофара до стойност, която ви позволява да се приближите до кръстовището при разрешителен светофар, а ако е невъзможно да се направи това, намаляване на времето за изчакване за разрешителен сигнал.

- Интервалът между превозни средства от същата категория в свързан поток трафик е 3-4 секунди. При наситен трафик интервалът е намален до 2 секунди.

- Интервалът при шофиране зад превозно средство от по-ниска категория в трафик е 5-6 секунди. При наситен трафик интервалът намалява до 3 секунди.

- Смяна на лентата - само когато е необходимо да се завие или да се изпревари друго превозно средство.

- Изпреварване - само на по-бавни превозни средства, които се движат с по-ниска скорост от тази на трафика.

- Шофиране надолу при превозно средство с ръчна скоростна кутия - когато скоростта се увеличи с повече от 5 км/ч, натиснете спирачка или намалете с помощта на двигателя (преминаване на по-ниска предавка).

- Шофиране надолу с превозно средство с автоматична скоростна кутия - намалете движението на педала за газта, за да поддържате постоянна скорост. Ако зададената скорост е надвишена, премине към спиране с двигателя или със спирачката.

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    В България като настигнеш някой камион, който е направил колона и не спира, за да пропусне колоната, а първите един-двама след него спят и на място с видимост и разрешено изпреварване не правят нищо, се налага движение със скорост доста по-голяма от трафика. Напоследък се оформят доста такива тапи. Не знам какво стана с българския шофьор...
fallback
Последни