Две години след дебюта на концептуалния автомобил BMW i Hydrogen NEXT, на предстоящото изложение IAA Mobility 2021 в Мюнхен компанията ще представи още един модел с водородни горивни клетки - BMW iX5 Hydrogen.
Машината все още е в процес на на разработка за серийно производство, като ще може да бъде тестван активно по специална линия (Blue Lane), която свързва изложбените площи с другите места в центъра на града. Автомобилът, разработен на базата на BMW X5, ще излезе в малка серия за демонстрационни и тестови цели от края на следващата година.
"При условие, че водородът се генерира с помощта на възобновяема енергия и съответната инфраструктура, тази технология може да допълни портфолиото от електрифицирани задвижвания на BMW Group и по-специално да отговори на изискванията на клиентите, които нямат собствен достъп до инфраструктура за зареждане на електричество, често пътуват на дълги разстояния или търсят по-висока степен на гъвкавост", категорични са от компанията.
Самото BMW iX5 Hydrogen следва напълно стила на моделите от семейството BMW i. Вътрешната част на бъбрековидната решетка, вложките на 22-цоловите джанти и елементите във външната част на задната броня са в цвят BMW I Blue. Лайстните на праговете и декоративната бленда на арматурното табло имат надпис „Hydrogen Fuel Cell“.
Аеродинамичните джанти на BMW iX5 Hydrogen са оборудвани с устойчиво произведени гуми от естествен каучук и вискоза. Необходимите за това суровини се получават в съответствие със стандартите на Forest Stewardship Council (FSC), като BMW Group е първият автомобилен производител в света, който вече използва гуми, произведени изключително от Pirelli от сертифициран естествен каучук и базираният на дървен материал Rayon в серийни автомобили.
BMW iX5 Hydrogen комбинира технологията на горивните клетки със задвижване BMW eDrive от пето поколение. Задвижващата система използва водород като енергиен носител и го превръща в електричество в горивна клетка. При това се генерира електрическа енергия с мощност до 125 кВт (170 к.с.), като единствените емисии са водна пара. Благодарение на тази задвижваща мощност е възможно поддържането на високи скорости дори и при дълги пътувания.
Електромоторът е от петото поколение на технологията BMW eDrive, която се използва и при BMW iX. Във фазите на движение по инерция и спиране той поема функциите на генератор, който генерира енергия за мощната батерия. При особено спортно шофиране се ползва тази допълнителна енергия, съхранявана в батерията. Благодарение на това системната мощност е 275 кВт (374 к.с.).
Още снимки на кросоувъра с водородно задвижване на BMW - вижте в галерията:
Необходимият за горивната клетка водород се съхранява в два резервоара от армирана с въглеродни нишки пластмаса (CFRP) с налягане 700 бара. Зареждането на резервоара с водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen може да се използва неограничено и при дълги пътувания с по-малко и при това по-кратки междинни спирания.
Снимки: BMW