На територията на всяка бензиностанции има табели, които предупреждават, какво не бива да се прави на територията на пожароопасното съоръжение. Забранено са пушенето и зареждането на автомобил с работещ двигател, но не всички водачи спазват тези изисквания.
Често колата си остава с включен мотор, защото нейният шофьор е убеден, че няма опасност от причиняване на вреди. Защо законът забранява това и в кои случаи автомобилът наистина е способен да подпали голям пожар и експлозии на бензиностанция? Какво би причинило пожара? Това са въпроси, на които експертите отговарят от Auto.Mail.
Автомобилите не се гасят на бензиностанция по няколко причини. Някои шофьори просто са ги мързи да извадят ключа, да го сложат в чантата си и след това, когато се връщат от касата, да го извадят отново. Да го държите в ръцете си също е неудобно. Освен това, без работещ двигател климатикът също не работи, което означава, че заради жегите навън салонът ще се нагрее.
Понякога водачите не не изключват двигателя, тъй като вътре има пътници, които биха се чувствали неудобно в жегата. Други шофьори не го правят, защото се страхуват, че по-късно няма да могат да запалят автомобила си. По правило, това са коли с проблеми – повредени система на запалване или горивна помпа, като именно при тях възникват и повечето проблеми.
На първо място, кола с работещ двигател може да бъде открадната. Достатъчно е крадецът да скочи в салона и да си тръгне с ключа. Основната опасност обаче е от пожар. Неизправно превозно средство, което има затруднения със стартиране на мотора, винаги изхвърля част от неизгорялото гориво в изпускателната система. Причината за това са проблеми със запалването и неработещи добре свещи.
Във втория случай запалителната свещ не дава искра или тя е недостатъчна, за да запали напълно сместа. В резултат на това запалимите пари се изтласкват от буталото в тръбите на изпускателната система и попадат в катализатора, където протича процесът на доизгаряне. С попадане на допълнително количество бензин катализаторът се загрява до много високи температури, които надвишават 800 градуса. Ако няма катализатор или той е отстранен, тогава понякога се чуват „изстрели“ в тръбите, придружени от искри и дим. А, както е добре известно, искрите могат да предизвикат пожар.
Експертите отбелязват, че в рисковата група влизат автомобили, които имат проблеми не само със системата за впръскване на гориво, но и с масовия датчик за разход на въздуха или кислорода, със запушени или течащи инжектори, както и с проблеми с горивната помпа. Намаляване на налягането може да има и при отваряне на капачката на резервоара. Тогава блокът за управление на двигателя отчита грешка и на таблото света надпис „Check Engine“.
Особено внимание при зареждането на горивото трябва да се обръща през лятото. Тогава бензинът се изпарява по-бързо, отколкото през есента и зимата, заради което около гърловината на резервоара се образува облак от газ, който може да се запали от искра. А тя лесно се появява върху каросерията върху автомобил с електрически проблеми. Когато двигателят работи, проводниците с високо напрежение понякога предават импулси към каросерията, а контактните кабели (ако са повредени), позволяват на електричеството да изтече на земята. Така възникват локални къси съединения.
За да бъде напълно сигурен един автомобил по време на зареждане, двигателят му трябва да бъде изключен. Да, ако превозното средство е напълно функционално, то е безопасно по всяко време, но пък няма как персоналът на бензиностанция да определя коя кола е изправна и коя не. Затова и забраната важи за всички.