fallback

Идва ли краят на семейните комбита?

Продажбите в сегмента намаляват, като вината не е само на кросоувърите

За последните 20 години пазарният дял на комбита е намалял наполовина, сочат резултатите на агенция JATO Dynamics, която в свой анализ разкрива причините за това.

Основната от тях е огромният интерес към кросоувърите, който промени глобалния пазар като цяло. Благодарение на тях автомобилната индустрия успя да преодолее няколко криза, като последната от тях е от миналата година. Именно кросоувърите и SUV-моделите се превърнаха в основния семеен автомобил на повечето водещи пазари по света.

Данните сочат, че преди 20 години комбитата са заемали 6,1% от общия пазар, което прави около 2,9 млн. бройки. Година по-късно те записват рекордни дял и обем – 6,9% и 3,2 млн. продажби. През 2020 година ситуацията е коренна различна – едва 1,75 млн. бройки или 2,7% от общите продажби. Още по-лошото е, че през първите 3 месеца пазарният дял на комбитата продължава да спада до 2,4%, което кара експертите да си зададат въпроса - „Умира ли наистина този сегмент?“

Ето как се движат продажбите на комбита през последните 20 години, като ясно се вижда, че резултатите им падат непрекъснато.

Основните причини за това са две. Първата е в промяната на мнението на потребителите за комбитата. Те са създадени като търговско превозно средство и едва по-късно се превръщат в традиционен семеен автомобил. Затова и на повечето пазари, с изключение на Германия, Италия и Скандинавия, техните продажби рязко намаляха. Да не говорим, че в региони като САЩ, Латинска Америка и Азия тяхното търсене винаги е било минимално, тъй като там са считани за скучни автомобили за възрастни хора.

Другата причина е конкурентната атака на SUV-моделите, които имат сходна концепция. Общо-взето SUV-автомобилът е „вдигнато“ комби с по-висока позиция на водача, което предлага по-удобно влизане и излизане, както едновременно с това дава усещане за сигурност. През 2000 година на глобалния пазар на всяко продадено комби са се пазали 1,9 кросоувъра. През миналата година съотношението е нараснало на 16,3, което това показва, че комбитата определено стават жертва на SUV-автомобилите.

Какво е бъдещето на комбитата? Няма как то да бъде светло, дори напротив. Фактът, че на ключови пазари като САЩ и Китай интерес към тях липсва ги прави много уязвими към пълно изчезване през следващите няколко години. Доказано е, че един сегмент няма как да зависи само от един пазар, освен ако не е популярният в съответната държава (пример за това са пикапите в САЩ и „кей-карс“ в Япония). Затова и перспективите пред комбитата изглеждат доста мрачни и те изглеждат напълно обречени.

fallback
  • #16
    Калин ( преди 2 години )
    Не е вярно, че който се качи на сув, няма никога да се върне на "нормална кола" . Карах сув 3 години - да практични са, удобни, не коментирам....обаче на мен ми изглеждат изключително грозни. Това е основната причина, поради която се върнах и то на седан. В завоите стабилността на седана наистина се усеща като по-добра, също и тихото купе по магистралата при по-висока скорост заради по-добрата аеродинамика. Иначе да, много побира, лесно се сяда...
  • #15
    Карач ( преди 2 години )
    Всички комбита са за селяни, да ги тварат с репи, компири и зеле за пазара.
  • #14
    До анонимен №12 ( преди 2 години )
    Някакъв измислен герой ми се струваш. Само си слушал лафовете на батковците пред блока в кварталното кафе "при Стефка", чоплейки семки. Сигурен, че нямаш кола дори.
  • #13
    Фир ( преди 2 години )
    Проблемът на SUV не е от 0 до 100, а завоите. Eдна dacia ще се опъне на всеки SUV на едни завои. Справка тестовете на ams. Максималната скорост на SUV те през коловете е 60-63 км/ч, дори и с 600 к.с.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Човекът е изборил основните предимства на сегмента, а окачването си е прецинил за него си. Който може да го поддържа, защо не? Не всеки кара и РС6 комби нали? От личен опит мога да добавя и товароносимостта....... това, което ще натовариш като килограми в Кю7, ще го поеме ли хюндай комби или подобна? Товарил съм гранитогрес в СУВ и съобще не клекна......
  • #11
    до 12 ( преди 2 години )
    Колко хора карат Q7 или какъвто там е този автобус. И колко карат нещо от ранга на Кашкай. Не може да обясняваш че целия сегмент е перфектен давайки пример само на върхов модел.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Кое е непрактичното на СУВ? Както писах 2000л. обем за багаж със свалени седалки! 4Х4 ли?Какво значи не върви? Моя заводско бе с ускорение 6,3 сек. 0-100км. след ремап на REVO сега прави от 0-100км. за 5,9сек., е не е Ферари Модена с ускорение 4,4 сек., ама пак е добре, въздушно окачване вози като лодка, освен това както ти писах мога да вдигна колата с още 20см. по-високо, откъдето минах в събота в дъжда с вдигнат СУВ, твоя "практичен" Туран, щеше да се удави, гори 9л.нафта градско при 340к.с.
  • #9
    Х5 ( преди 2 години )
    Имах А4 комба и се подлъгах и аз да си взема SUV - Х5 - 2008г.. Покарах го 3 години и с кеф го разкарах. Точно на 2 месец видях колко е непрактично. Нито е по-бързо, нито е по-устойчиво, нито е по-икономично. За поддръжка и разход на гориво изобщо няма да коментирам. Начесах си комплексите и сега си джиткам с Турана 2015 г. Направо се родих.
  • #8
    VAYK ( преди 2 години )
    Идва ли краят на семейните комбита? Твърдо Нйе !!!
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Доволен съм вече повече от 15 години със Субару Аутбек.
fallback
Последни