fallback

Колко реални са оценките за безопасност на Euro NCAP?

Експерти оспорват новата програма за краш-тестове на организацията (ВИДЕО)

Европейската програма за оценка на нови автомобили Euro NCAP се старае да провежда честни изпитания за безопасност на моделите. Организацията дори промени самите краш-тестове, като вече значителна роля при тях играят електронните система за безопасност. Идеята на експертите от Euro NCAP е да се отчита значимостта на тези технологии и това да влиза в оценката.

Както е известно, максималната оценка за безопасност е 5 звезди, но при новите условия няма как да бъдат съпоставени сегашните автомобили и тези отпреди 10 и повече години. По-рано дори бюджетните модели сравнително леко получаваха 5 звезди, но сега не се оценява само безопасността на пътниците, но и работата на електронните система за безопасност, които не се поставят на много модели.

Ето един пример, който дава независимият експерт по безопасност на автомобилите Майк Резефорд. "Euro NCAP даде 5 звезди на Ford Fiesta от 2000 и 2010 година, но през 2021 година с две звезди е оценена Dacia Sandero. Това трябва ли да означава, че 10-годишната Fiesta е по-безопасна от нова автомобили", категоричен е Резефорд.

Той коментира и останалите автомобили, които бяха тествани от организацията по-рано този месец. Три от тях бяха на VW Group - Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq и Cupra Formentor, а четвъртият е Polestar 2. Средно всеки от тях събира по малко над 80% в ключовите тестове - защита на възрастните пасажери, защита на децата, както и защита на пешеходците и велосипедистите. На тези изпитания Dacia Sandero и Dacia Logan получават 60%, но не взимат 4 звезди, както е по старите правила, а само две.

"Ако се считат процентите, получени при тестовете да сблъсък, защо тогава Euro NCAP не постъпи логично и не даде на VW, Skoda, Cupra и Polestar по четири звезди,  а на двата модела на Dacia - по три?", недоумява Резефорд.

В отговор на неговото запитвате от Euro NCAP обясняват, че "нещата са малко по-сложни и затова оценката може да бъде завишена или намалена съгласно новите правила". Затова и експертът е категоричен, че клиентите вече трябва да обръщат внимание не на броя звезди, поставяни от организацията, а да разглеждат картинките, на които са обозначени травмите, получавани от пътниците, както и опасните за ударените пешеходци участъци от предния капак.

Снимка и видео: Euro NCAP

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Накратко , новите правила дават възможност да те оценят с 2 или 4* ,
  • #2
    Даниел ( преди 3 години )
    Просто, ако се интересуваш от пасивната безопасност, което ще рече удар, трябва да се отвори самия тест и да се разгледат резултатите от самия краш тест, както и надолу, кои са рисковите зони от предницата на автомобила. Всъщност винаги е трябвало да се отвори резултата, за да се види точно какво се случва при удар, защото звездите са резултат от брой събрани точки. Което ще рече, че например при страничен удар, ако е много зле колата, а на всичко друго е топ, значи получава 5 звезди.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Не се учудвам на двойния аршин при раздаване на оценката и по принцип никога това не е било водещо за покупка на кола в нашата страна. Все пак тук караме стари коли и най-важното е да не се чупят много много.
fallback
Последни