Много популярна по нашите пътища, тази кола може да бъде и колекционерска рядкост
Поколението Е39 на BMW Серия 5 винаги се е радвало на симпатиите на ценителите, но почтената му възраст вече си казва думата. В българските сайтове за обяви се предлагат дузини екземпляри от последната му производствена година - 2003, на цени между 4000 и 8000 лева. Какво ли биха си казали продавачите им, когато научат, че едно Е39 производство 2003 се продаде преди няколко дни в САЩ за 199 990 долара - цената на чисто ново Lamborghini Urus с актуалните отстъпки?
Снимки: Enthusiast Auto Group
Разбира се, въпросното Е39 не е обикновено BMW, а легендарното М5. Но и това не обяснява фантастичната цена. "М-ките" от тази генерация вече са колекционерски машини, но цените у нас пак остават в рамките на 30-35 хиляди лева - 10 пъти под тази на американския рекордьор.
Обяснение предлага самият продавач - Ерик Келър, собственик на дилърството Enthusiast Auto Group. Според него конкретният екземпляр отмята наведнъж няколко важни условия, за да постигне такава цена. Първо, в САЩ Е39 М5 е рядък модел, седва 9992 внесени бройки. Второ, заради някои подобрения, които баварците направиха след дебюта на този модел, късните му версии са по-ценени от колекционерите. Трето, и най-важно, този конкретен екземпляр е в удивително състояние, максимално близо до новото. Пробегът му е едва 3157 мили, или 5 080 километра.
Дори и така обаче ръстът в цените е впечатляващ. През 2018 бе продадено сходно Е39 М5, но с още по-малък пробег - само около 700 км. На практика това бе автомобил, закупен с цел консервиране и препродажба. При него цената бе 176 000 долара. Сегашната сделка е с 13% по-скъпа. Впрочем самият Келър твърди, че колата би докарала и повече, ако не беше в твърде масовия цвят Carbon Black. В някоя по-екзотична разцветка такъв автомобил би ударил 250 000 или дори 275 000 долара, твърди дилърът.
Легендарният статус на Е39 се дължи отчасти на факта, че това бе първото М5 с V8 двигател. Неговият 4.9-литров агрегат с кодово име S62 произвеждаше 400 конски сили във време, когато американските спортни конкуренти развиваха максимум 350 (Corvette) или даже 260 (Mustang GT). Но главната причина да е толкова търсено днес е, че мнозинството познавачи го смятат за върха на М-поделението, що се отнася до шофьорско изживяване и външния стил.
М5 Е39 бе произведено общо в 20 482 бройки между 1999 и 2003, тоест е също толкова рядко в Европа, колкото и отвъд Океана. Особено ценени са бройките след фейслифта през 2001, които получиха доста интериорни подобрения, прословутите "ангелски очи" в предните светлини, и LED задни светлини.
Още снимки на рекордьора по цена вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Защо е с различни гуми и ще има ли още по-мощна версия: питахме хората, създали шестото поколение
-
Последният баварец отпреди нашествието на електрониката е сигурна класика. 11 неща, за които обаче да внимавате